onsdag 6. juli 2011

Suppe av hummerkraft


Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle suppen vi hadde til middag i går. Uansett navn; den smakte usedvanlig godt. Jeg hadde skikkelig hummerkraft tilgjengelig, og det var enkelt og greit det som gjorde den så smakfull. Jeg ville ikke anbefalt å erstatte kraft med buljong i dette tilfellet - her er det kraften som gjør smaken.


Jeg har skrevet om hummerkraft tidligere. Om du har lyst til å lese, kan du trykke HER.

Denne gangen laget jeg en enkel kraft. Jeg brukte skall fra seks hummer som jeg stekte noen minutter i ovn sammen med en mengde hvitløksfedd med litt olje over på relativt sterk varme, hadde alt i en stor gryte og dekket med vann, lot det syde i omtrent 40-45 minutter, reduserte og tilslutt silte. Det ble tre liter tilsammen. Suppen fikk en rund men likevel karakteristisk smak av hummer, noe som gjorde seg veldig godt sammen med tilbehøret jeg hadde i.

Dette trenger du
1 gul løk
3-4-5 hvitløksfedd
2-3 chili
Olje til steking
1 boks hermetiske cherrytomater, kan også bruke vanlige tomater
1,5 liter kraft
Salmalaks eller annen fisk
1 lime
Vårløk
Fersk koriander
Salt og pepper



Slik gjør du
Hakk løken og surr den i litt olje i en romslig gryte. Knus og hakk hvitløksfeddene og hakk chilien. Ha det i gryten sammen med løken. Surr til det er blankt og mykt. Hell over tomatene og kraften og kok opp. Hakk koriander og vårløk. Skjær fisken i store stykker og legg stykkene i suppen når den har sydet en stund. Pass på at fisken ikke trekker for lenge, jeg synes det er godt når de fremdeles er godt rosa inni. Smak tilslutt til med salt, pepper og limesaft. Server med et godt dryss hakket fersk koriander og vårløk, gjerne med ferskt brød ved siden av.

Vissheten om at kombinasjonen chili, hvitløk, lime og fersk koriander er god, veldig god, inspirerte meg denne gangen. Denne suppen er helt sikkert laget før, men akkurat idag ble den til ved litt grubling, tilgang til ordentlig god kraft og litt slumping med flotte råvarer.

1 kommentar:

  1. Den suppa der var ganske fantastisk! En skal ikke klusse mer med en så nydelig råvare som den hummerkraften du hadde :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.