tirsdag 6. oktober 2015

Grønnkålchips

Grønnkål er en hardfør sak som er lett å dyrke i kjøkkenhagen. Den tåler masse og ikke minst - man kan høste av den til langt ut på vinteren om det ikke er altfor kaldt ute. Heldige meg har fått masse grønnkål av en venninne som dyrker selv, og det beste av alt er at jeg får gå på slang så ofte jeg vil! Jeg laget grønnkålchips forleden dag, noe som definitivt frister til gjentagelse. Grønnkål til folket!



Dette trenger du
Grønnkål
Olivenolje
Parmesan
Pepper
Eventuelt andre smakstilsetninger som chilisalt - aller helst hjemmelaget chilisalt

Slik gjør du
Vask og tørk grønnkålen skikkelig. Riv den i passende biter og legg i en stor bolle. Stilken skal ikke brukes. Ringle over litt olje og ha over finrevet parmesan og nykvernet pepper. Litt salt også om man ønsker det. Jeg synes det ble nok salt fra parmesanen.. Ha også over andre smakstilsetninger dersom man skal ha det. Bland godt sammen med fingrene og gni oljen godt inn i kålen. Legg over på et stekebrett kledt med bakepapir og sett inn i ovnen på 180 grader. La det stå i 5-10 minutter, helt til kålbladene er blitt til sprø og deilige chips. 

Dette kan brukes til topping på supper, som kveldssnacks eller som en siderett til middag eller forrett. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.