tirsdag 6. oktober 2015

Hjemmelaget vaniljekrem

Da jeg var riktig liten tok bestemor meg med på konditori Samson som lå på Egertorget i Oslo. Der fikk jeg marsipankake og varm sjokolade med krem. Ingen andre marsipankaker har noen gang siden smakt så godt. Om det var min gode bestemors nærvær, den høytidelige følelsen som bredte seg når vi beveget oss ned i Oslo sentrum eller om det rett og slett var marsipankakens skyld, vet jeg ikke. Jeg har uansett klare minner om disse turene og har siden forsøkt å bringe den spesielle følelsen tilbake ved å bake den perfekte kake. Eller rettere sagt - forsøke å få andre til å bake den perfekte kake for meg. Første steg mot perfekt kake er uansett himmelsk vaniljekrem - og her er oppskrift på nettopp det.


Bruken av denne trenger selvsagt ikke forbeholdes marsipankake. Denne kremen passer ypperlig til søt gjærbakst, ved siden av frukt, sammen med fastelavnsboller, til eplekake eller lignende.
Dette trenger du
1 vaniljestang
2,5 dl fløte
2,5 dl H-melk
4 eggeplommer
100 gram sukker
40 gram maizenna

Slik gjør du
Varm opp fløte og melk til kokepunktet. Snitt opp vaniljestangen, skrap ut frøene med en teskje og ha alt, inkludert stangen, oppi gryten med melk. La det syde sammen en stund. Pisk eggeplommene og sukkeret til eggedosis, og ha etterhvert i maizennamelet også. Så skal eggedosisen og melkeblandingen blandes sammen, og det er her man må være litt forsiktig slik at det ikke ender som eggerøre. For å unngå dette, has et par-tre-fire øser med varm melk/fløte i eggedosisen, bland det sammen og ha alt tilbake i gryten sammen med resten av melkeblandingen. Deretter visper man sammen alt mens man varmer det sakte opp. Nå skal det tykne litt, men det må fremdeles ikke koke skikkelig. Visp godt helt til blandingen blir så tykk som den kan få blitt. Vaniljesausen avkjøles deretter, men kke ta ut vaniljestengene riktig ennå. Vent til den skal spises, slik at stengene får avgitt skikkelig smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.