tirsdag 29. mai 2012

Asparges

Jeg blir liksom aldri lei av asparges på denne tiden. Selvom jeg ikke alltid får tak i den norske utgaven her jeg bor, lar jeg meg friste av de utenlandske.


Dette er en enkel variant av aspargesen, svært enkel. Jeg serverte den til en lunsj vi hadde i helgen, og jeg kunne sikkert kjøpt dobbelt så mye, selvom jeg hadde beregnet rikelig. Den kan enten spises som den er, eller man kan servere den med majones smaksatt med ulike urter, focaccia, eller som tilbehør til kjøtt eller fisk. Jeg liker å servere den som en slags appetittvekker, en liten munnfull før man får servert hovedmåltidet.

Dette trenger du
Grønn asparges
Smør
Maldonsalt
Sitron

Slik gjør du
Rens aspargesene. Dette gjøres ved å skjære eller brekke av nederste del av aspargesene. De grønne trenger ikke å skrelles, men jeg liker å vaske og tørke dem godt. Smelt smøret på litt over middels varme i en panne. Stek aspargesene noen minutter til de er skikkelig varme og ørlite møre. Jeg synes denne stekemetoden fungerer perfekt. Selvom jeg skulle glemme dem en liten stund i pannen, er erfaringen min at de likevel holder seg sprø i konsistensen. Anrett på fat, dryss over litt maldonsalt og legg sitronbåter på toppen. Så kan folk bruke så mye sitron de ønsker.

1 kommentar:

  1. Jeg heller blir aldri lei av asparges. Ekstra digg sammen med smør og maldonsalt- nydelig :-) Neste gang skal jeg prøve med sitron.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.