mandag 25. april 2011

Appelsingelé - restemat når påsken er over


Det er rart med det. Uansett hvor mye jeg planlegger før jeg reiser på ferie ender jeg opp med å ha mat igjen. Kanskje ikke så mye riktignok, og helt sikkert mindre enn dersom jeg ikke hadde planglagt overhodet, men nok til å måtte forsøke meg på tømme-kjøleskapet-retter mot slutten av oppholdet.

Denne gangen var det appelsinene det ikke hadde vært avsetning på. Mulig det skyldtes fravær av påskefjell, ikke vet jeg. Faktisk spiste vi ikke Kvikk lunsj, heller. Det er nok en sammenheng der.

Uansett. Jeg skjønte at jeg kom til å ende opp med et stort appelsinoverskudd mot slutten, så dette ble en bitteliten vri på årets påskeaftendessert. Ikke så veldig spennende, men nok variasjon til at ungene fikk i seg mange appelsiner den dagen. Jeg laget rett og slett appelsingelé med ren appelsinsaft og pyntet den med appelsinfiléter og noen mynteblader.



Dette trenger du
Appelsiner
Gelatin
Mynte eller sitronmelisse til pynt
Eventuelt sukker

Slik gjør du
Skjær ut rikelig med appelsinfiléter til å ha på toppen av geléen. Dette gjøres ved å skjære av topp og bunn av appelsinen og deretter resten av skallet. Pass på å få med alt det hvite. Hold appelsinen i hånden som en ball og skjær ut filétene én for én. Gjør dette over en bolle med en sikt, slik at all saften som renner av når man skjærer i appelsinen samles i bollen. Press ut restene av saften når alle filétene er skåret ut. Press eventuelt saften av resten av appelsinene. Jeg hadde nok appelsiner til litt over en halv liter saft, men laget ikke filéter av alle.

All saften bør siles gjennom en sikt. Bløtlegg så mange plater gelatin som du trenger. Til en halv liter væske trenger man seks plater (om jeg ikke husker feil..). Varm opp appelsinsaften og smak om det er nødvendig å tilsette sukker. Vri ut væsken av gelatinplatene og ha de i den varme appelsinsaften. Rør godt til gelatinen er helt utblandet. Helles over på porsjonsglass, avkjøles og settes deretter i kjøleskapet. Rør litt, slik at ikke appelsingrums detter til bunns.

Pynt med appelsinfiléter og noe grønt. Hos meg ble det nyplantet peppermynte.



Dette var i sannhet ingen avansert oppskrift. Men like fullt var det en dessert som høstet stor glede blant de minste en av de siste dagene i denne fantastiske påsken. Ikke minst en variasjon over temaet "5 om dagen". Om du har lyst til å lese om appelsingelé brukt på toppen av panna cotta med sjokolade, trykk HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.