søndag 13. februar 2011

Byggrynskrem med rørte bringebær

Byggryn er for meg en ganske ny oppdagelse, men det fungerer både til grøt, middagsmat og dessert.



Uansett, i går hadde vi middag med venner og på grunn av (fullstendig ubegrunnet) frykt for at vi ikke skulle ha nok mat laget jeg en kraftig dessert; byggrynskrem med rørte bringebær.

Her er oppskrift til fire personer.

Dette trenger du
Til byggrynsgrøten:
80 gram byggryn
Vann til bløtlegging (dobbelt så mye vann som gryn)
3 dl melk
Litt sukker
1 ts vaniljesukker
En klype salt

2 dl kremfløte
Eventuelt melis

Bringebær eller annet tilbehør

Slik gjør du
Bløtlegg byggrynene over natten. Bruk dobbelt så mange dl vann som gryn i en bolle og sett i kjøleskapet. Lag grøten ved å koke inn resten av bløtevannet, dette tar omtrent 15 minutter. Bruk en gryte som kan stå i ovnen. Spe på med melk og smak til med sukker og vaniljesukker. Sett gryten deretter inn i forvarmet ovn på 170 grader og la det stå til det er blitt til grøt, dette tar 1-1 1/2 time. Rør innimellom og spe eventuelt ut med mer melk. Når grøten er klar settes den til kjøling. Pisk deretter krem av fløten og bland det forsiktig sammen. Smak eventuelt til med mer melis dersom den ikke er søt nok.

Serveres med rød saus, eller bare med rørte bringebær tilsatt litt melis.

5 kommentarer:

  1. Mmm, dette så farlig godt ut!
    Jeg elsker riskrem, og byggryn har jeg brukt i salater, så dette skal jammen prøves ut!Takk for oppskrift:)
    Kos deg masse på morsdagen!
    Klem

    SvarSlett
  2. Aaiii dette ser fantastisk godt ut !

    SvarSlett
  3. Prøv byggryn i stedet for ris til middagen også. Gjerne smaksatt med litt safran. Kjempegodt og sundt!
    (Har forresten skrevet om bygg på min blogg..)

    SvarSlett
  4. Hei
    Dette ser kjempegodt ut. Husker du sånn ca. hvor lenge gryta måtte stå i ovnen?

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg tror den stod inne i en drøy time. Om du senker temperaturen, vil du sikkert måtte forlenge tiden litt. Men som sagt, ca en time.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.