fredag 8. mai 2015

Rustikk daddel- og fikenkake med bringebærkrem

                                                                                                  /sponset innlegg/

Her er mitt forslag til festkake i mai. Jeg er ingen stor kakebaker, men hvem liker vel ikke å spise kake? Løsningen er å bake noe smakfullt som er enkelt å smelle sammen, gjerne med et rustikt utseende - så er det ikke så farlig om man ikke innehar en konditors kakebakepresisjon. Denne oppskriften kommer opprinnelig fra en tidligere kollega av meg. Jeg falt pladask for kaken første gang jeg fikk den servert, og oppskriften har ligget i skuffen altfor lenge. Nå fikk jeg endelig en anledning til å lage en økologisk versjon. Og når det er sagt - jeg savner både kollegaen min og kakefredagene vi hadde hver uke!



Dette trenger du
100 gram økologiske valnøtter
100 gram økologiske fiken
200 gram økologiske dadler
3-4 økologiske egg
100 gram økologisk sukker
3 spiseskjeer økologisk hvetemel
1 ts bakepulver

Krem
1 boks fløte
2-3 dl frosne bringebær
2 spiseskjeer kokosblomstsukker eller annen type søtning, som honning, sirup o.l.
Frosne og friske bringebær til pynt

Slik gjør du
Sett ovnen på 170 grader over- og undervarme. Rens fiken for stilker. Hakk fiken, valnøtter og dadler og bland sammen i en bolle. Pisk egg og sukker til luftig eggedosis og rør inn mel og bakepulver. Bland inn nøtte- og fruktblandingen og hell røren over i en smurt kakeform på 25 cm. Stekes i 30-40 minutter på nederste rille. Sjekk med en kakepinne eller en spiss kniv om kaken er ferdig før den tas ut av ovnen. La kaken avkjøle i formen og legg den deretter på et fat. Pyntes rett før servering. Pisk krem og tilsett lett knuste bringebær. Smak til med sukker. Jeg liker å gi kaker et rustikk preg, da er det enkelt å pynte og ikke så mye som kan gå galt. Legg krem på toppen og strø over et raust lag av både frosne og friske bringebær. Kaken blir enda bedre dagen etter, men den vil ikke se så fin ut da. Om man ønsker det, kan man derfor dynke kaken med litt juice før kremen legges på.

Innlegget er skrevet som ledd i et samarbeid med Helios.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.