onsdag 18. februar 2015

Gulrotsuppe med friskt fraspark!

For noen uker siden holdt jeg kurs for 20 damer. En av rettene de skulle lage var denne spicy gulrotsuppen - som jeg opprinnelig har funnet på bloggen Mat på Bordet. Som vanlig er det gjort noen tilpasninger, jeg har for eksempel tilsatt kokosmelk, og teksten er min egen. Suppen falt i smak hos kursdeltakerne, og jeg har laget den flere ganger siden til familien. Smaker godt med for eksempel kylling. Da har jeg først kokt kraft av kyllingen, renset den for kjøtt og brukt både kjøttet og kraften til suppen. Det går imidlertid helt fint å bruke hønsebuljong også.  HER står det litt om hvordan koke kraft.


Dette er en stor porsjon, og var akkurat nok til en liten smakebit til 20 gjester. Jeg lager alltid for mye suppe, og sparer til dagen etter eller til en rest til fryseren.

Dette trenger du
2 ts koriander
2 ts karripulver
2 spiseskjeer finrevet ingefær
4 fedd hvitløk, revet
3 løk, hakket
1,5 kg gulrøtter
Finrevet skall av 2 lime
Ca 2 liter kyllingbuljong/kraft
1 boks kokosmelk
Saften av 2 lime
Salt og pepper


Slik gjør du
Varm olje i en stor gryte og fres hvitløk, ingefær, koriander og karripulver. Ha i hakket løk, gulrøtter i biter og limeskall og stek til løken blir myk og gyllen. Tilsett kraft og kok opp, skru ned varmen og kok til gulrøttene er møre. Kjør suppen glatt og jevn med en stavmikser eller i en blender. Tilsett kokosmelk, limesaft og smak til med salt og pepper. Varm opp til servering.

Jeg serverte suppen denne gangen med brødkrutonger med koriander. HER har jeg skrevet et innlegg om brødkrutonger, men det er enkelt å lage. Skjær brødrester i terninger. Smelt smør i en panne og ha i koriander. Bland inn brødkrutongene og la de suge til seg alt kryddersmøret. Stek til de er gyldne, og ha de eventuelt over på et stekebrett og la de stå en stund i ovnen på ca 100 grader. Da blir de crispy.

Server suppen med frisk koriander og brødkrutonger på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.