lørdag 3. januar 2015

Kaffe med kakao og kardemomme

Godt nytt år til alle lesere av Kjøkkentjeneste! Måtte 2015 bli et flott år med fine opplevelser både i og utenfor kjøkkenet. Vi reiste til fjells den første helgen dette året, og fikk med oss både regn, storm, sol, snø - og nå - helt vindstille. Vintervær med kakao på menyen, såklart. Her er en enkel variant med både kaffe og smak av kardemomme.


Dette trenger du
Melk
Mørk kakao - enten ferdigblanding eller litt mørk sjokolade
Sukker eller sukrin gold
Litt kardemomme
En dobbel espresso

Slik gjør du
Jeg lager kaffe og varmer melk som jeg ville gjort om jeg skulle laget en kaffe latte. På hytta bruker jeg bialettikanne som ikke gir meg skikkelig espresso, men det som betegnes som mokkakaffe. Melken varmes i gryte og pumpes deretter i en melkeskummer. Tilsett litt kakaopulver og sukker/sukrin og kardemomme og pump til det blander seg helt og skummer. Ha i en stor kopp og hell over kaffen. Hjemme bruker jeg espressomaskin og melken steames i maskinen, sammen med smakstilsetningene.

Smaker fantastisk etter en skitur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.