torsdag 14. august 2014

Hotel SP34 i København

                                                                                                 /sponset opphold/

Selvom sommerparadis for meg er øya der vi oppholder oss de fleste av årets sommeruker, ble det et kjærkomment avbrekk å reise en tur til Danmark i midten av juli. Og det er faktisk dejlig å være norsk i Danmark, jeg tror rett og slett man kan slå fast at det er dejlig i Danmark!

Jeg elsker København, blir aldri lei av den nesten familiære og kjente, men likevel kontinentale og koselige byen hvor både mat og god design preger bybildet. Jeg blir aldri trøtt på Tivoli, selvom klokken er mye, trøsten er jo at man kan sette seg ned og spise god mat, se på de magiske lysene, suge inn Tivoli-duften og kjenne på adrenalinet i berg- og dalbanene. Eller - som jeg - få tilstrekkelig adrenalin i det lille, beskjedne pariserhjulet. Jeg får aldri nok av dansk design på Illum, hvor jeg hver gang jeg opplever det, blir slått av danskenes evne til å skape rene, klassisk elegante former som står seg år etter år. Fine ting uten at det gjør så mye av seg. Lavmæl eleganse.


Denne gangen sov vi på et relativt nytt boutique-hotell som heter SP34. Et stilrent, enkelt hotell med elegante rom i umiskjennelig dansk stil, god service, gratis vin på takterrassen hver dag mellom kl. 17 og 18 og deilig heløkologisk frokost med kvalitet over hele linjen. Hotellet ligger i Sankt Pæders Strede, rett ovenfor Rådhusplassen, kun et par kvartalers gange fra Gråbrødretorv. Av andre fasciliteter kan nevnes: Syyykt bra kvalitet over Wifi'en (ifølge tenåringssønnen) og Ren-produkter på badet som ga den rette luksusfølelsen (ifølge jåledama aka undertegnede). Mannen i huset var mest fornøyd med godt leselys. Begge to var vi imponert over lekre rom, kaffe på rommet - som kunne inntas i sengen og artige fellesområder. Samt frokosten, da. Jeg spiser som regel ikke frokost, siden jeg lever etter periodisk faste-prinsippet, men denne frokosten var verdt å bryte gode vaner for.



"It's all in the details" som det heter. Her var det ferskpresset juice i flere varianter, spanske økologiske oster og skinke (som de også serverte om kvelden da stedet ble forvandlet til et spansk tapassted med rikholdig utvalg av både spansk mat og vin), hummus, ferske bakevarer, diverse utvalg av hjemmelaget yoghurt med frukt og hjemmelaget syltetøy og organisk honning, kaffe i alle varianter og godt utvalg i te. Samt en meny med diverse frokostretter som man kunne bestille ved siden av buffeten. Deilig dansk frokost med økologisk vri, godt for mage, sjel og øyne.


SP 34 var akkurat så passe stort og lite at det føltes behagelig å være der. Akkurat så personlig at man føler seg ekstra velkommen og så smilende personell at man alltid føler seg godt i varetatt. 

Kanskje du har lyst til å lese om da jeg var på Kokkedal slot i regi av VisitDenmark? Da kan du trykke HER. Om du vil se hva jeg postet på Instagram, kan du trykke HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.