mandag 15. april 2013

Spagetti carbonara - laget av Fast food-kongen

Det er den eldste i husstanden som er Fast food-kongen i huset. Far til mine barn, ektemann, bestevenn, supermann. Ja, du vet. Og det er ikke egentlig sånn at han ikke liker å lage mat, for det gjør han virkelig. Flink er han også. Likevel er det blitt slik at de raske måltidene, de er det han som sørger for. Han bruker stort sett av ukens fast food-kvote når han lager middag, for å si det sånn.


Spagetti carbonara er en av rettene som står på menyen når det skal gå ekstra hurtig. Dessuten når guttene får velge middagsmeny, for dette elsker de. Jeg vil ikke påstå at dette er en autentisk versjon, men jeg drister meg likevel til å kalle det spagetti carbonara. Blant annet vet jeg at det ikke er fløte i den autentiske utgaven, men vi bruker det på kjøkkenet vårt.

Oppskriften er til 4 personer, men likevel noe upresis. Om du er sulten, lag mer, om du ikke er så sulten, lag mindre. Erfaringen min er at det aldri er nok bacon, selvom jeg tror jeg kjøper mer hver gang jeg lager denne retten. For jeg lager den også innimellom.

Dette trenger du
Spagetti
1-2 pakker bacon
1 gul løk
4 eggeplommer servert i skallet (gjerne økologiske, jeg bruker egg fra egne tupper)
Fløte
Revet ost, guttene mine foretrekker ordinær Norvegia eller Jarlsberg, Fast food-kongen og jeg vil ha parmesan
Bladpersille
Nykvernet pepper


Slik gjør du
Dette er retten som plutselig er klar til å spises, og da må den spises raskt. Sørg derfor for at alle som skal ha middag, er i nærheten når det nærmer seg. Og når spagettien er ferdigkokt må alle de andre tingene være klare.
Sett på vann til spagetti og skjær deretter løk og bacon i skiver. Stek løk mykt og ha deretter i bacon til det er tilstrekkelig stekt. På dette tidspunktet er også sikkert spagettien på plass i vannet. Gjør klar eggene og osten, og sett frem dype tallerkener. Finn også frem pepper og sørg iallefall for at bordet er dekket.
Ha litt spagetti i hver tallerken og fordel bacon- og løkblandingen på toppen. Hell en liten fløteskvett i hver tallerken. (Man kan også tilsette fløten i spagettien før den fordeles i hver tallerken, men av en eller annen grunn er dette metoden Fast food-kongen bruker når han lager signatur-fast food-retten sin. Og det funker som bare det.) Legg eggeplommen på toppen og dryss over ost og bladpersille. Alle får kverne over så mye pepper de ønsker, men pepper er obligatorisk. Spises med en gang.

Juhu! Middag på 10 minutter!

Og unnskyld, mannen min, for at jeg kaller deg Fast food-kongen. Men det er sant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.