lørdag 30. juni 2012

Potetsalat og Bondens marked i Kragerø

Gårsdagens regnvær, torden og strømbrudd er glemt. Jeg er tilbake i feriemodus. Det betyr færre innlegg på bloggen, kaffe med utsikt om morgenen, grillmat og masse deilig tilbehør til middag. Og en og annen tur inn til nærmeste småby. Selvom jeg egentlig trives aller best på øya mi.


Idag lokket ikke bare is og konditoribesøk, men også Bondens marked på Kragerø torg. Der fikk jeg tak i blant annet de deiligste nypotetene man kan tenke seg. Jeg har faktisk ikke smakt så gode poteter noen gang før. De var fra Levang gård, en liten båttur fra hytta. Nypoteter er så godt at de egentlig bør serveres alene, med bare litt smør og salt. Idag ble de til en liten salat som ble servert til middag sammen med grillmaten.
Nypoteter fra Levang gård. "Garantert tungvint og giftfritt."
Dette trenger du
Nypoteter
Fetaost
Smør
Blåbær
Friske urter, jeg brukte dill, timian og salvie
Maldonsalt


Slik gjør du
Kok potetene til de er møre. Hell av vannet og ta av lokket slik at de får dampet godt av seg. Legg potetene over i en serveringsskål og ha på noen klatter med godt smør, gjerne økologisk rørossmør. Smuldre litt fetaost over potetene og legg blåbærene på toppen. Dryss tilslutt over rikelig med friske urter og pynt gjerne med noen dillblomster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.