lørdag 3. mars 2012

Stekte vårruller

Vårruller er alltid populært hjemme hos oss. Det er ikke noe jeg velger dersom vi har dårlig tid - siden det tar litt tid å lage - men belønningen er fire glade gutter. Samt at jeg liker det godt selv også, da.

Oppskriften er upresis - som så ofte her fra [kjøkkentjeneste]. Grunnen er at den kommer fra den greie kokken som ga meg mange fine tips i Vietnam, og da var ikke mengdemål noe tema. Rådet mitt er derfor å smake seg frem, prøvestek en av dem før man steker alle. I oppskriften hennes skal ikke kjøttet steke før man frityrsteker vårrullene. Jeg foretrekker likevel å steke kjøttet litt først, så bruker jeg ikke så lang tid til slutt. Og om du steker fyllet først, er det også enklere å smake seg frem til den korrekte sammensetningen.

I Vietnam - hvertfall i den oppskriften jeg fikk - benyttes tørkede rispapir til vårrullene. De må i såfall først bløtes slik at det er mulig å rulle dem sammen. Legg papiret på en våt, men oppvridd frottéklut. Trykk lett på papiret til det er blitt mykt. Om man bruker elastiske vårrullplater som man får i frysedisken i asiabutikker, trenger man bare å tine dem før de er klare til bruk. Jeg bruker derfor de elastiske når jeg skal steke vårrullene.


Dette trenger du
Kjøttdeig, okse eller svin
Gulrot
Løk
Hvitløk
Shiitakesopp, tørket eller fersk
Bønnespirer
Pepper
Fiskesalt
Glassnudler (valgfritt)
Chili (valgfritt)
Fersk koriander (valgfritt)
Olje
Egg (dersom kjøttet ikke stekes først)
Vårrullpapir (elastiske ark man får i frysedisken i asiabutikker) eller rispapir


Slik gjør du
Skjær gulrøttene i tynne strimler, bruk gjerne en mandolin. Finhakk løk og hvitløk. Bløtlegg soppen dersom den er tørket. Hakk sopp. Ha litt olje i en panne og ha i kjøtt, gulrøtter, sopp, løk og hvitløk. Surr det sammen til kjøttet er nesten ferdig stekt. Ha i bønnespirene og smak til med pepper og fiskesaus. Om man ønsker mer smak, kan man også tilsette litt hakket fersk chili og fersk koriander. Om fyllet ikke skal stekes først, has alt i en bolle og blandes med egg.

Når rullene skal lages, legges et papir med et hjørne mot deg. Legg litt fyll i midten av papiret og brett over den spissen som peker mot deg. Brett over sidene og rull sammen. Fest det siste hjørnet ved å pensle litt pisket egg på rullen.

Man kan enten steke rullene i olje eller de kan stekes i stekeovn. Om de stekes i ovn, er det en fordel at de pensles med litt nøytral olje. Snu de underveis og pensle på den andre siden også. Jeg synes vårrullene blir best om de stekes i olje. Bruk en vid, litt høy panne eller gryte og ha i smaksnøytral olje, som mais-, rasp- eller solsikkeolje. Varm oljen til minst 170 grader og stek 3-4 vårruller av gangen. Jeg snur dem rundt halvveis i steketiden. Stekes til de ser gyldne og fine ut og legges deretter på en rist med kjøkkenpapir for avrenning.

Serveres som en del av en større middag med mange småretter eller med en salat laget av tomat, agurk og koriander med dressing av litt sesamolje, lime og fiskesaus. Og med søt chilisaus til å dyppe i.

4 kommentarer:

  1. Vårruller er kjempegodt. Jeg har blitt kjent med en dame fra Kambodsja, og der er det også tradisjon for å lage vårruller. De bruker en ferdig deig som ofte ligger i frysedisken på utenlandske butikker.Har prøvet å lage det selv også både med rispapir og med denne deigen, blir godt begge deler. Og så er de supre å fryse ned!

    SvarSlett
  2. Dine vårruller så supergode ut!
    Så fint å se deg i Boligdrøm! : )

    SvarSlett
  3. Takk, Gry! (Nå ble jeg også veldig nysgjerrig - har ikke sett BoligDrøm ennå...)

    SvarSlett
  4. Hei:) Vårruller er en stor hit her i gården også :) Et lite smakstips til vårruller er sesamolje, setter en nydelig spiss på fyllet.

    Monica;)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.