fredag 30. desember 2011

Frokost i Hanoi

De som følger Kjøkkentjeneste på Facebook vet at familien vår har vært i Vietnam i juleferien. Vi har nettopp kommet tilbake, men ennå ikke landet. Inntrykkene er mange, og siden vi var så heldige å besøke venner som bor i Hanoi, fikk vi anledning til å utforske landet på en helt annen måte enn om vi hadde reist på egenhånd.

Dette blir bare en liten smak, bokstavelig talt. Jeg har mange innlegg på notatblokken, og håper å få tid til å skrive dem alle. Bildene på turen tok jeg utelukkende med iPhonen min, og jeg ser at kvaliteten på enkelte bilder ikke helt nådde opp til forventningene mine. Uansett var turen et eventyr, en reise i kontraster, både geografisk, kulturelt og politisk. Et land med ettpartistat, ytterliggående kommunistisk, men likevel med ekstremmarkedsliberalisme. En litt snodig kombinasjon for oss som er vant til at grunnleggende menneskerettigheter som ytringsfrihet og religionsfrihet er en selvfølge.


Første frokost i Hanoi ble servert på tradisjonelt vietnamesisk vis. Sticky rice iblandet bønner og peanøtter, en slags farse av svinekjøtt som man vel så ofte bruker til middag og som fyll i franskinspirerte baguetter, som til frokost, et berg av friske urter - som er følge til de fleste retter man får servert i Vietnam, sprøstekt løk, brede risnudler, hakket og ristede peanøtter saus laget av fiskesaus tilsatt chili.

Jeg vet faktisk ikke hva som var best; utsikten fra soveromsvinduet i det koloniarkitekturinspirerte huset eller frokosten.



Uansett ble jeg fullstendig fortryllet av stemningen som møtte oss da vi ankom et vinterkaldt Hanoi med sine 16 grader sene kvelden for litt over to uker siden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.