søndag 3. juli 2011

Pavlova

Denne dagen har vært fantastisk. Nydelig vær, varmt i vannet. Visstnok. Klokken nærmer seg midnatt og jeg håper vi slipper det forrykende tordenværet vi hadde natt til i dag. Nok om sommer, vær og torden, dette er tross alt en matblogg.


Jeg har laget tre pavlovaer de siste dagene, for å riktig få testet det ut før jeg skriver om det. Da passet det også fint at foreldrene mine trengte dessert til sin vennemiddag i dag. Pavlova er genialt når det er jordbærsesong, slik det er nå. Det er dessuten en praktisk kake å lage når man har overskuddseggehvite. Og det har jeg hatt i det siste, litt på grunn av at jeg endelig har fått iskremmaskinen i hus - og da forsvinner eggeplommene - og litt på grunn av at jeg har laget majones. 

Navnet pavlova kommer fra ballettdanserinnen Anna Pavlova. Når man bruker sprøytepose og lager en spiral av marengs på bakeplaten skal dette angivelig forestille ballettdanserinnens strutteskjørt. Når jeg smører massen utover bakepapiret er igrunn ballettdrakt det siste jeg tenker på, men godt smaker det.

Dette er en oppskrift basert på Sverre Sætres pavlova, tilsatt sjokolade. Ingredienslisten fant jeg på nett, beskrivelse av fremgangsmåte er som vanlig min egen. Jeg har dessuten kuttet ut frø fra vaniljestang i marengsen, jeg foretrekker å ha det i kremen.

Dette trenger du
4 eggehviter, romtempererte
120 gram melis
1/2 ts maizenna
1/2 ts hvitvinseddik
1/2 plate kokesjokolade


Slik gjør du
Når man skal lage marengs, er det viktig at alle kjøkkenredskaper er helt rene. Eggehvitene må dessuten være fullstendig fri for eggeplomme. I motsatt fall vil ikke marengsen stivne. Sett ovnen på 200 grader. Finn frem alle ingrediensene og en bakeplate med bakepapir. Hakk sjokoladen. Pisk eggehvitene med miksmaster eller i kjøkkenmaskin. Tilsett gradvis melisen idet massen begynner å skumme lett. Pisk til eggehvitene er helt stive, dette tar 3-5 minutter. Ha maizenna og eddik i marengsen og rør det forsiktig inn. Tilsett den hakkede sjokoladen og vend den inn med en slikkepott. Bre marengsen utover bakepapiret med en slikkepott eller en bred smørekniv. I mange oppskrifter står det at man skal tegne opp en sirkel på bakepapiret og deretter snu papiret. Jeg synes det er like greit å ta det på slump - og alle kakene har blitt runde og fine i formen. Den bør imidlertid være omtrent 24 cm i diameter for at steketiden skal passe.

Sett kaken inn i ovnen og skru ned temperaturen til 130 grader. Jeg brukte varmluft på mine kaker. La den stå i 90 minutter.

La kaken deretter stå i ovnen for avkjøling med stekeovnsdøren på gløtt. Fjern papiret og legg marengsbunnen over på et fat, pynt med krem tilsatt enten honning eller vaniljefrø og litt sukker, vaniljekrem eller myk is og masse frukt eller bær. Jeg har laget pavlova med jordbær og blåbær, jordbær og fersken, samt jordbær og bringebær denne uka. Når jordbærene er gode er det ingen grunn til å bruke noe annet, men det gjør seg også med litt andre bær for utseendes skyld. Pynt gjerne med noen blader sitronmelisse.

5 kommentarer:

  1. Nam, nam, dette er den beste kaken jeg vet om:-) Jeg bruker å "drysse" over litt pasjonsfrukt, det gir en spennende smak..
    Fortsatt god sommer:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har akkurat oppdaget hvor fantastisk pavlova er - og for en (søt) oppdagelse!

    Hvorfor bruker du melis og ikke vanlig sukker? "Oppfører" ikke melis seg anderledes?

    SvarSlett
  3. Hei Astrid! Ingen annen grunn enn at jeg synes det er lettere å lage skikkelig stiv marengs med melis. Men det går sikkert an - og det finnes sikkert oppskrifter - med sukker også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert fordi det er potetstivelse i melis at marengsen blir stivere :-)

      Slett
  4. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle slags lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma vil hjælpe dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kreditværdi eller andre årsager

    Ikke flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er lav på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.