søndag 13. mars 2011

Hjemmelaget ricotta


Jeg leste om hjemmelaget ricotta på den fine bloggen Mat på bordet forrige helg, og måtte selvsagt teste den. Den er i sin helhet hentet fra Ina og du kan lese oppskriften hennes HER. Jeg har imidlertid brukt egne ord i oppskriften som gjengis nedenunder.


Dette trenger du
1 liter H-melk
0,5 liter fløte
1 ts salt
3 spiseskjeer hvitvinseddik



Slik gjør du
Kok opp melk, fløte og salt. Tilsett eddik og rør til det skiller seg. Ha blandingen over en sil med et klede, jeg brukte rett og slett et rent kjøkkenhåndkle. La det renne av seg slik at det som er igjen i silen er en tykk masse. Jeg måtte hjelpe litt til ved å skrape litt i bunnen av kledet og presse det lett sammen. Resten kan man enten hive eller - som jeg - bruke i scones, brøddeig eller lignende.

Jeg tilsatte litt finhakket gressløk og ekstra pepper. Utrolig godt på nybakt brød til frokost. Ellers kan ricotta brukes som ingrediens i pizza, for eksempel DENNE.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.