lørdag 16. oktober 2010

Ærfugljakt

Vi oppholder oss i et område hvor jakt på ærfugl er tillatt, og mannen har derfor benyttet sjansen til å høste av naturens overskudd ved hjelp av blant annet kajakk. To fugler ble resultatet.
Vi har aldri tilberedt ærfugl før, jeg skal derfor lese litt om hvordan de best skal lages til. I denne omgang viser jeg bare noen bilder av jegeren i flott natur og bytteføttene, samt litt om hvordan man gjør opp en ærfugl.


Vanligvis lar man viltet henge til modning i 40 døgngrader før man gjør det opp. Smaken av tran finnes i fettet i fiskespisende fugler, derfor vil man fjerne fettet fullstendig fra kjøttet. Dette i motsetning til gresspisende ender, hvor fettet er svært velsmakende. Enkleste måte å fjerne fettet på er å skjære ut brystene mens fuglen ennå er varm.


Her skjæres brystfiletene ut. Deretter renses de for fett og hinner. Og brystene blir seende slik ut.

1 kommentar:

  1. Hej! Min pappa sköt en and här om dagen, så nu har vi också fågelbröst i våran frys. Jag skall laga något alldeles extra av dem och har ett recept i tanken, men kommentera gärna på min mat- och träningsblogg om du har något bra tips! :D

    Ha det bra!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.