mandag 25. juli 2011

Å tenke på noe annet

Noen ganger er det nødvendig å tenke på noe annet. På noe annet enn de siste dagers ufattelig triste hendelser. I går ble det flagget på halv stang hvor enn jeg snudde meg, i dag er lysene tent overalt. Tankene mine går til de som er rammet.



Vi har samlet oss rundt måltidene disse dagene. Det er i slike stunder man forstår hvor verdifullt det er å spise sammen med de man er mest glade i. Guttene våre har imidlertid vært bortreist, til nabolandet hos nær familie. Der har de hatt det trygt og godt og har vært skjermet fra detaljene som har lammet oss. Jeg savner dem veldig, mer enn vanlig. Det skal bli godt å få klemme dem skikkelig i morgen.

Dette er en oppskrift på fiskesuppen jeg laget med strandkrabbekraften som jeg har skrevet om HER. Oppskriften er noe upresis, men den postes likevel.



Dette trenger du
Fiskekraft, ca 1,5 liter
Fersk fisk, jeg brukte Salmalaks
Hvitløksfedd, et par
Sjalottløk, et par
Purre, en middels stor
Gulrøtter, et par
Olivenolje
Hermetiske tomater
Sukker, en klype
Salt og pepper etter smak
Fersk timian
Sitronsaft etter smak
Fløte
Persille og hakket purre til servering

Slik gjør du
Fres hakket løk, hvitløk, purre og gulrøtter i litt god olivenolje. Tilsett tomater og fiskekraft og la det småkoke en stund, men ikke så lenge at gulrøttene blir helt myke. Smak til med salt, pepper, ørlite sukker, fersk timian og sitronsaft.

Ha i fiskestykkene og la dem trekke en liten stund. Tid avhenger av hvor store fiskestykkene er og hvordan man foretrekker dem. Når jeg bruker Salmalaks foretrekker jeg at de har en rosa kjerne og tar dem gjerne av platen forholdsvis raskt. Rør til slutt inn fløte etter smak.

Server med et dryss med persille, finhakket purre og gjerne med rykende fersk focaccia og hjemmelaget aïoli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.