fredag 29. juli 2011

Kosterliv


Vi har hatt noen nydelige dager på Koster den siste uka. Borte fra norske aviser, tv, skjermer. Det var ekstra godt å klemme på guttene mine mandag, etter noen dagers adskillelse. Dessuten har vi kost oss ekstra med venner og familie disse dagene.


Fremdeles er møtet rundt bordet av nesten terapeutisk karakter. Vi samles for å gråte litt, prate, være nær hverandre. Det har vi også gjort selvom vi ikke har fulgt norsk presse like tett som de første dagene etter den 22.07.2011.

Vi laget istand til et fint måltid en av dagene vi var på Koster. Inspirert av hva vi fant i butikken og jordene på Kosters Trädgårdar ble denne potetsalaten til. (Dessuten kan jeg sverge på at jeg har lest om en tilsvarende potetsalat på en matblogg, men jeg fant ingenting da jeg skulle lage den. Om det er noen som kjenner potetsalaten igjen, setter jeg pris på å få vite det.)



Dette trenger du
Nypoteter, jeg hadde økologiske nypoteter fra Kosters Trädgårdar
God bacon
Bondebønner
Rødløk
Vårløk (eller)
Gressløk (eller begge deler)



Vinaigrette:
1 del hvitvinseddik
3 deler olivenolje
Hvitløk
Dijonsennep
Salt og pepper etter smak
Litt honning



Slik gjør du
Bland sammen ingrediensene til vinaigretten. Stek baconet i strimler og hakk rødløken. Rens bondebønnene og kok dem i omtrent ett minutt. Kok potetene. De skal være nokså faste. Bland alt sammen og hell over vinaigretten. Dryss over finhakket gressløk og/eller vårløk. Serveres mens potenene ennå er lunkne. Gjerne til grillmat og gjerne til mennesker man er glade i.

1 kommentar:

  1. Så gøy og inspirerende å se at det er andre Koster-elskere også! Og at det er andre Kosters trägårdar entusiaster.

    Fortsatt god sommer - Fra Koster!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.