onsdag 25. mai 2011

Mynte-te

I min iver etter å finne bruksområder for granskuddsirupen forsøkte jeg å ha litt i mynte-teen jeg brygget forleden dag. Nå har mynten vokst seg kraftig nok til at jeg kunne høste en god neve av den.

Om du har lyst på helt frisk mynte-te, er det bare å putte vaskede mynteblader i en kopp, helle over kokende vann og la det trekke. Tilsett eventuelt noe søtt (ikke nødvendig) og sitron.



Jeg mener å huske at dette er eplemynte. Er det noen som vet mer om mynte enn meg, og som kan fortelle meg hva slags mynte det er? Det eneste jeg vet er at det ikke er peppermynte - den har rød stilk.

4 kommentarer:

  1. "vanlig" mynte er helt grønn med lett hårete overside av blad og firkanta stilk. jevn behagelig mild duft. dette er egentlig Spearmint og den egner seg godt til f.eks lammekjøtt.

    peppermynte trenger ikke være rød i stilken men den er ofte mørkere grønn enn spearmint. den kjemnnes best igjen på lukt og bør helst ikke brukes til matlaging da den kan få ting til å smake litt medisinsk. kan brukes i drinker (mojito) og i iskrem/desserter og som lindrende middel på myggstikk og neslestikk.

    Eplemynte kjennes best på lukt. det lukter søtere enn de to andre "vanlige" variantene.

    annanas mynte har tynne gule striper og er gul langs kanten av bladene. den egner seg i fruktsalat.

    sitrusmynte har en lett parfymert lukt og kan minne litt om lavendel i lukta. den brukes helst til te eller kalde drikker men funker bra til f.eks filk eller lammeretter.

    Ingefærmynte har bredere blader enn de andre og en "varmere" smak.(jeg har ikke smakt den selv men er blitt fortalt at den er kjempegod)


    brennesle og basilikum er forresten også varianter av mynte-familien.

    Pga komersiell og hurtigvoksende varianter i matbutikken er artene blandet for å få mye på kort tid. den du har kan derfor finne på å være en hybrid.

    Håper dette hjalp...

    SvarSlett
  2. Og... ps...
    Eplemynte har ofte glatte blad. Spearmint har små hår på bladene og peppermynte har også hår på stilken...
    Hvis det bare et noen små tynne hår kan det være en hybrid.
    :)

    SvarSlett
  3. Spearmint er fint å bruke i greske matretter.

    Sitat fra Rolv.no:
    Peppermynte er en flerårig plante som normalt blir 50-80 cm høy. Den har en glatt, blank og noe rødfarget stengel som er sterkt forgreinet. Bladene er skaftet og mørkegrønne eller noe purpurfargede.

    Selv har jeg en som het sjoko-mynte da jeg kjøpte den. Den er ganske mørk i bladene. Den er nydelig som te, gjerne kald.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.