torsdag 17. juni 2010

Granskuddsirup

Jeg var på en nydelig tur i dag, og benyttet anledningen til å plukke med meg granskudd. Av granskuddene ble det granskuddsirup, en sirup som kan brukes til pannekaker, i brød, til kaker eller som søtningsstoff til sauser. Jeg innbiller meg at det er godt til viltretter også.

Det er enkelt å lage og ser fint ut når det er ferdig - sirupen får en mørk rød farge.



Bruk ferske granskudd, plukk de skuddene som ennå ikke har begynt å sprike med nålene. Ha de i en gryte, dekk med vann og kok i 25 minutter. Sil av i et klede og kok inn med 3 deler avkok og 2 deler sukker. Etterhvert blir den lys rosa, og til slutt mørk rød i fargen. Lekkert og godt.


Dette er tiden for å lage granskuddsirup, så hvis dette hørtes fristende ut må du ikke vente lenge.

Oppskriften har jeg forresten fått av en venninne, med tillatelse til å legge ut her.

HER har jeg forresten også skrevet om granskuddsirup.

14 kommentarer:

  1. Dette så jammen interesant ut! Desverre er granskudd sesongen over, jeg skal huske på å lage dette til neste vår....

    SvarSlett
  2. Interessant! Hvordan er holdbarheten på sirupen? Hvordan oppbevarer du den?

    SvarSlett
  3. Hei Hildemor. Holdbarheten er veldig god. Jeg oppbevarer den i kjøleskapet og bruker faktisk fremdeles fra sirupen jeg laget for et år siden. Jeg måtte varme den opp forsiktig fordi den hadde sukret seg, men jeg vil tro den har holdbarhet som honning eller sirup.

    SvarSlett
  4. Granskuddsirup er kjempefin mot sår hals og hoste. Du kan også tygge helt unge granskudd mot samme problem.

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg har nettop prøvd meg på å lage Granskuddsirup. Synes dette hørtes interesant ut. Men den skifter ikke farge. Jeg har gjort nøyaktig det som står i oppskriften, men den er fortsatt lysegrønn.. hva kan dette være ?

    SvarSlett
  6. Så rart! Kanskje du skal forsøke å tilsette litt mer sukker? Jeg har laget dette to ganger og begge ganger ble de lyserosa først og deretter mørkere i fargen.

    SvarSlett
  7. Hvor lenge har det kokt etter sukkeret har vært oppløst da ?

    SvarSlett
  8. I omtrent to timer, men gjerne mer. Jo lenger koketid, desto tykkere og mørkere.

    SvarSlett
  9. Anbefaler å kutte ut sukkeret !!! Bruk heller xylitol eller sukrin:) Sukker er jo ikke no bra å bruke dessverre..

    SvarSlett
    Svar
    1. med sukrin ble det ikke god smak syntes jeg

      Slett
  10. Spennende oppskrift jeg prøvde i dag. Måtte koke ganske lenge og jeg syns kansje det ble litt lite smak av gran. Kan det være en ide og koke skudd en gang, så ta vesken og koke en ny ladning skudd? Da vil man kunn oppkonsentrere smaken veldig.
    Så lurer jeg på, kan man bruke brunt sukker å lage sirup av? Det skal jo være litt sundere enn det hvite

    SvarSlett
    Svar
    1. prøv med xylitol (birkesød) det er jo ikke sukker

      Slett
  11. Det hørtes spennende ut, og jeg regner med at smaken ville blitt langt sterkere da. Skriv gjerne en kommentar dersom du tester det ut.

    Når det gjelder brunt sukker, har jeg ikke forsøkt det. Selv synes jeg smaken av brunt sukker er litt for markant til at jeg ville hatt den i granskuddsirup, men det er vel verdt å teste ut. Uansett bruker jeg lite sukker i hverdagen, og forsåvidt ganske lite granskuddsirup også.

    SvarSlett
  12. Nettopp forsøkt meg. Kokte 1 1/2 t, slik jeg leste i en oppskrift. Ble mislykket! Alt for lang koking ! Ble en mørkebrun smørje. 😭

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.