tirsdag 1. mars 2011

Verdens beste ovnsbakte poteter

Ok, da. En litt drøy påstand, jeg innrømmer det. Men jeg synes dette er verdens beste ovnsbakte poteter, og ting som kan synes som unødvendige detaljer er angivelig forskjellen på helt vanlig ovnsbakte poteter og verdens beste ovnsbakte poteter. Som det ofte har seg, er jeg ikke kommet frem til dette ved prøving og feiling på kjøkkenet - som så mange andre lærer man ved å lese om noe et sted. Jeg har følgelig lest om disse potetene jeg husker bare ikke hvor. Uansett - takk skal du ha, du som skrev om dette, en gang.


Potetene kan selvsagt gjøres sprekere ved å tilsette urter, hvitløk, kanskje putte noen andre rotgrønnsaker i formen.

Dette trenger du
Poteter, jeg har størst suksess med Amandinepoteter eller mandelpoteter
Olje
Maldonsalt
Eventuelt noen ferske urter og litt hvitløk

Slik gjør du
Sett ovnen på 250 grader varmluft, eller mer dersom det er mulig. Jeg bruker som sagt Amandinepoteter. Om jeg ikke får tak i det, bruker jeg mandelpoteter - også en potet som inngår i kategorien "melne poteter". Vask potetene og tørk dem godt. Det er viktig å tørke dem for å unngå soggy resultat. Del poteten i to eller fire og ha dem over på et stekebrett som er smurt med olje. Spre potetene utover og ringle enda litt mer olje over og vend rundt. Sett brettet inn i ovnen og skru ned temperaturen til 220 grader. Stek potetene i ca 25 minutter, mer om nødvendig. Dryss over litt salt og ha potetene over i en serveringsskål.

Ta-da! Verdens beste ovnsbakte poteter!

Slik jeg har forstått det er hemmeligheten at man setter opp temperaturen til maks på komfyren, slik at potetene straks utvikler den sprø skorpen. Jeg setter også brettet litt høyt i ovnen, ikke helt opp, men litt høyere enn midten. Ved varmluft får man også en jevnere temperatur i ovnen, på grunn av viften. (Jeg tar forresten gjerne korreks på dette - alt jeg vet er at de smaker godt.)
    
1 av 5 om dagen? Nope. Poteten er ute av listen over 5 om dagen. Men potet er potet og kan brukes til alt.

38 kommentarer:

  1. Fikk vann i munnen av dette :D

    SvarSlett
  2. Jeg spiser poteter i alle fall en til to dager i uka, men jeg spiser kanskje ikke i like store mengder som før. Alt med måtehold, er det ikke det de vise sier? Jeg lager ofte poteter med denne metoden og legger gjerne gulrøtter og løk i samme form.

    SvarSlett
  3. Jeg anbefaler å prøve disse: http://www.jamieoliver.com/recipes/vegeterian-recipes/perfect-roast-potatoes. Vi har laget smørvarianten. Delicious! Den mosingen midtveis gjør det hele utrolig godt! Ikke akkurat veldig sunne, men innimellom er det lov til å slå til. :)

    SvarSlett
  4. Ovnsbakte poteter! Er så godt! Men nå lærte jeg noe mtp varme og plassering i ovnen! Dette må prøves ut! :D

    SvarSlett
  5. No fekk eg sommarstemning! Slike poteter er nemleg perfekt følge til grillmat!

    SvarSlett
  6. Jeg er så enig med deg, dette er absolutt den beste måten å lage poteter i ovnen på!

    SvarSlett
  7. Jeg lager også slike poteter, men jeg foretrekker baconfett i stedet for olje. Smaker bedre (synes jeg) og er mer egnet for en lavkarbo på ville veier. ;)

    SvarSlett
  8. Hei, Magne fra VG Nett her igjen. Nå har jeg lagt innlegget som dagens anbefaling på Lesernes VG.

    SvarSlett
  9. Å sette varmen høyt i starten høres logisk ut! Det er dette vi gjør når pizza lages. Moser ovnen på maks med stekeplata inni, kjevler ut deigen på bakepapir og når ovnen har stått på fullt en liten stund slik at plata er ordentlig varm - så glir vi bare pizzaen og bakepapiret over på plata og setter det inn i ovnen og setter varmen ned til 200grader.

    Resultatet? Skikkelig deilig sprø pizzabunn, som nærmer seg det man får med pizzastein :D

    Takk for tipset, slikt man ikke legger sammen selv :)

    SvarSlett
  10. Lurt å sette varmen høyere i starten! Takk for tipset :)
    Jeg lager dem på samme måte, men har aldri fått til den sprø skorpa på potetene. Skal gjøre som dette neste gang!

    SvarSlett
  11. Jeg gjør det samme med ovnen,men jeg rister potetene i en pose sammen med olje og salt før jeg setter de i ovnen, da kan de ligge på matpapir og bli skikkelig sprø! Det er oljen som gir hinnen og som gjør de sprø utenpå og myke inni;)

    Bare et tips;)

    SvarSlett
  12. Hei.Hørtes ganske bra ut,men her er en annen..Del store vanlige poteter i 9 deler på langs.Ha dem i en pose og kok dem i microen i 8 min..Imens varmer du en gryte med olje.Ha potetbitene i den varme oljen..litt og litt forsiktig..stek til de er gylne..tar ca 5 min..Det blir snadder poteter..

    SvarSlett
  13. Slik får du kreft og høyt blodsukker....

    SvarSlett
  14. Hehe, anonym; Dette er da en MATblogg, ikke HELSEblogg. Skal man ikke kunne blogge om kaker og kcaloririkmat? Burde man pålegge alle matbloggere å blogge litt om trening også, mon tro - og et stump-røykenkurs i samme slengen?

    Potetene så kjempegode ut! Selv har jeg ikke mikro, så kjekt med beskrivelse der man bruker vanlig ovn.

    SvarSlett
  15. Et bra tips er å putte de oppdelte potetene i en brødpose, hele over olje og blande. Da får man god olje over alt på alle potetbåtene.

    SvarSlett
  16. Hei anonym. Jeg får også olje rundt alle potetene ved å vende med hendene slik jeg også gjør, men takk for tips.

    Til den som mener man får høyt blodsukker og kreft av å spise potetbåter... vel, jeg vet ikke helt, men jeg kan tenke meg en del ting forbundet med større risiko. Men som det ble skrevet her oppe - dette er en matblogg, og skadevirkningene av å spise for mye muffins eller poteter er ikke viet plass overhodet. Dette er oppskrifter og forhåpentligvis inspirasjon og formidling av matglede og nytelse. :) God mathelg!

    SvarSlett
  17. Slik baker jeg også poteter, og det er skikkelig godt :)

    Jeg bruker gjerne å hakke opp gulrøtter, kålrot og sellerirot i staver, vende i olje og maldonsalt og ha i en ildfast skål ved siden av. Da får jeg noen av mine fem om dagen også :D
    (Og det er noen av de beste grønnsakene jeg vet, og kan brukes til "alt"!)

    SvarSlett
  18. Hei
    Det er også veldig godt å ta over et par spiseskjeer med sesamfrø. Det gir en nøtteaktig smak. Bare prøv!

    SvarSlett
  19. Hei
    Det er også veldig godt å ta over et par spiseskjeer med sesamfrø. Det gir en nøtteaktig smak. Bare prøv!

    SvarSlett
  20. Det hørtes kjempegodt ut! Jeg er glad i sesamfrø og spiser det gjerne til flere forskjellige ting. Skal definitivt prøves, takk for tips.

    SvarSlett
  21. Verdens beste poteter var det ikke - de blir mye bedre hvis man i tillegg til salt bruker tørket oregano, basilikum og/eller provencekrydder. Poteter, olje, salt og annet krydder has i en plastpose og bør ligge der en stund før steking.

    SvarSlett
  22. Slik steker vi dem også, men jeg kom over et tips i en eller annen nettavis om å først koke potetene i 5 minutter og deretter riste hardt på kjelen så potetene skramler rundt og får litt "støtskader". Det gjorde dem enda litt sprøere :)

    SvarSlett
  23. Støtter peanuts sitt innlegg her.
    Har laget potetbåter i alle år, men fikk en åpenbaring når jeg brukte metoden som beskrives.
    Et ytterligere tips: Behold skallet på (selfølgelig) men rasp opp potenen (skade den skikkelig) på kryss og tvers med en spiss kniv eller enden på en potetskrelle før man kutter dem opp i båter og koker dem 5 min. Bankers crispy poteter!!
    mvh Kokken Thor

    SvarSlett
  24. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle slags lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma vil hjælpe dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kreditværdi eller andre årsager

    Ikke flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er lav på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett
  25. Apzināšanās

    Mērķis ir informēt sabiedrību par veseliem vīriešiem un sievietēm. Kas interesē
    Pārdodot kaulu smadzenes (nieru orgānus) nierēm, sēkliniekiem un 100% nopietni sazinoties. E-pasts; blacksburgclinic@gmail.com
    Jo mums ir daudz
    Pašlaik pacientiem nepieciešama nieru transplantācija.
    Meklējiet veidus, kā pārdot savu nieru naudu, lai palīdzētu to finansēt
    Mēs pērkam jūsu
    Nieres par 1 000 000 eiro
    Svira: 800 000 eiro s
    Olnīcas: 350 000 eiro
    Astoņas smadzenes: 550 000 eiro




    Nosūtiet mums e-pastu

    E-pasts;
    E-pasts; blacksburgclinic@gmail.com

    WhatsApp: pajautājiet man

    Godīgi sakot
    Blacksburgas klīnika

    Lūdzu, ņemiet vērā, ka tikai donori var pieteikties uz derīgu donora sertifikātu. Lai uzzinātu vairāk par sertifikātu, sazinieties ar mums.

    SvarSlett
  26. Ja jums ir problēmas ar pašreizējo kredītreitingu vai ja nevarat saņemt aizdevumu un jums ir problēmas ar īres maksāšanu. Izmantojot elastīgās aizdevumu paketes, mēs esam garantēti un spējam sniegt finanšu pakalpojumus daudziem mūsu klientiem visā pasaulē. Mēs strādājam ar skaidriem un saprotamiem noteikumiem un piedāvājam visu veidu aizdevumus ieinteresētiem klientiem, uzņēmumiem, uzņēmumiem, biznesa organizācijām, privātpersonām un nekustamā īpašuma investoriem.
    Nekavējoties sazinieties ar mums, lai iegūtu vairāk informācijas un interešu, lūdzu, sazinieties ar mums pa e-pastu (covid19unemploymentloans@gmail.com).

    SvarSlett
    Svar
    1. Trenger du et lån? Send oss ??en remy.credit111@gmail.com e-post (remy.credit111@gmail.com) remy.credit111@gmail.com Hei Hvordan har du det i dag?? Trenger du et presserende lån nå innen de neste 6 timene uten stress eller forsinkelse REMY. CREDIT er her for å løse alle problemene dine i dag, vi gir lån til 2% rente og send oss ??en e-post nå for det presserende lånet dittSend oss ??en e-post email; remy.credit111@gmail.com (remy.credit111@gmail.com)
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com
      e-post email; remy.credit111@gmail.com

      Slett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.