torsdag 9. juni 2011

Andelår fra Holte Gård

Den oppmerksomme leser har muligens fått med seg at jeg befinner meg i sommerbyen min og har handlet i en butikk med noe annerledes utvalg enn det jeg er vant til. Jeg har vært så heldig å få tak i produkter fra Holte Gård. For noen dager siden skrev jeg om økologiske kyllingklubber. Denne gang er det andelår som står på menyen. Lårene ble tilberedt i ovn, servert med løk surret i litt honning, rester av saltkokte poteter og asparges stekt i andefettet.


Livretten min er and, det er rett og slett det beste jeg får. Jeg er imidlertid vant til å spise vill stokkand som mannen har skutt, den har en mer markant smak enn de endene man får kjøpt. Uansett, andelårene fra Holte Gård smakte fantastisk godt, og dersom man putter dem i ovnen, er det også forholdsvis lettvint.

Dette trenger du
Til to personer, nok til en liten ildfast form
2 andelår
Poteter, kokte eller saltkokte
1 løk
Smør til steking
Salt og pepper
1 spiseskje honning
1 bunt asparges


Slik gjør du
Potetene bør være kokt opp litt på forhånd, de blir ikke helt ferdige dersom de legges i ovnen helt rå. Del potetene i to og legg dem i en ildfast form. Det er ikke nødvendig med olje, andelårene avgir fett nok. Gni lårene inn med salt og pepper. Ha smør i en panne og la det smelte. Brun lårene på begge sider og legg de deretter i formen over potenene. Stek en løk i små båter i fettet som er igjen i pannen. Ha i en spiseskje honning og la det surre litt. Løken legges deretter rundt lårene i formen. Sett formen i ovnen på omtrent 180-200 grader. La de steke i omtrent 30-40 minutter. Steketiden avhenger av størrelsen på kjøttstykkene og litt hvordan ovnen oppfører seg. Sett på ovnens grillfunksjon de siste minuttene for en crispy overflate.

Vask og brekk av endestykkene på aspargesene og stek i samme panne som ble brukt til andelårene og løken. Da får man med seg mest mulig god smak.

Server ett lår pr. person med poteter, løk og asparges ved siden av.

7 kommentarer:

  1. Åh, herlighet, det så godt ut! Du er så flink til å inspirere!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for kompliment, Ida. Jeg er veldig glad jeg kan inspirere. :)

    SvarSlett
  3. Hei. Dette så veldg godt ut. Det skal prøves i kveld. Min første andemiddag;)

    SvarSlett
  4. Så spennende! Håper det blir vellykket, Aashild. Gi meg gjerne tilbakemelding på hvordan det blir.

    SvarSlett
  5. Dette så enkelt og godt ut, og blir kveldens middag! Er så heldige å fått lår fra Holte gård, de er så gode på smak. Lagde du saus til dette?

    SvarSlett
  6. Jeg hadde ikke saus til dette, nei. And er såpass fett at jeg synes det blir fuktig nok. Lykke til!

    SvarSlett
  7. God dag ,

    Jeg er meget spændt efter at have fået mit personlige lån til at købe en bil fra Mrs Marion Jansen Loan Help LTD efter at være blevet snydt to gange af falske långivere, til Gud almægtig blev jeg præsenteret for Mrs Marion Jansen Loan Help LTD af en kollega som også fik et lån til hans virksomhedsudvidelse, og til min største overraskelse fik jeg et lån på 25.000 USD i dag.

    Jeg opfordrer jer alle med behov for et lån til at kontakte fru Marion Jansen via e-mail for en låneansøgning: marionjansen00@gmail.com


    Tak

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.