tirsdag 24. april 2012

Hjemmelagde fiskekaker - en slags grunnoppskrift

Hjemmelagde fiskekaker er godt i all sin enkelhet. Guttene mine spiser masse når de får det servert, og det er lett å variere tilbehøret. Man kan enten servere det som en burger, på brødskive, med stekte potetbåter, saltkokte poteter, et variert utvalg av grønnsaker osv.


Jeg har funnet en grunnoppskrift som fungerer fint, som også er lett å gange opp. For det er ikke til å stikke under en stol; fiskekaker er ikke noe man går i gang med de dagene det er aller mest travelt i heimen. Samtidig er det ikke uoverkommelig heller, man må bare planlegge litt. Jeg lager derfor alltid fiskekaker av minst 2 kg fisk, og benytter sjansen til å kunne legge noe i fryseren, ha til lunsj dagen etter eller rett og slett servere det samme to dager på rad. På hotellet mitt skjer nettopp det med jevne mellomrom; det er samme middagsmeny flere dager på rad.

Dersom man ønsker variasjon over smaken går det fint å tilsette andre ting. Dette er imidlertid oppskrift på fiskekaker slik jeg vanligvis lager dem, ganske ordinære, smaksatt med litt finhakket vårløk. Bruk fersk fisk når du lager fiskekaker. Fisken mister mye av sine bindeegenskaper når den har vært nedfryst. Jeg varierer også over ulike fiskeslag og lar tilbud og tilgjengelighet bestemme. I går ble det halvparten torsk, en fjerdedel hyse og en fjerdedel brosme. (Ganske tilfeldig valgt, ut fra hva som var i fiskedisken.) Man kan også bruke blant annet lyr og sei.

Dette trenger du
500 gram fiskefilet uten skinn og ben
1 spiseskje potetmel
1 egg
2 dl melk og fløte (Tilsammen 2 dl, altså en blanding. Blandingsforholdet bestemmer du, jeg bruker 1 dl av hver.)
1/2 - 1 ts salt
Pepper og muskatnøtt etter smak
Et par stilker finhakket vårløk eller tilsvarende mengde gressløk

Slik gjør du
Fisken må som sagt være fersk og den må også være iskald. Skjær fisken i biter og ha den i en kjøkkenmaskin med kniver sammen med salt. Kjør det sammen i 15-20 sekunder. Tilsett resten av ingrediensene og kjør videre til alt er godt blandet. Formes i hendene og stekes på panne på begge sider til de er gjennomstekt og gylne på utsiden. Man kan også steke kakene raskt i panne, legge dem på stekebrett og deretter steke dem i ovnen i ca ti minutter på rundt 200 grader.

Jeg serverte rykende varme og ferske fiskekaker til saltkokte poteter, hjemmelaget hvitløksmajones, blandet med litt crème fraiche, noen skiver sitron og blomkålpuré. I dag blir det de samme kakene med resten av potetene som jeg steker, hvitløksmajonesen, samt litt råkostsalat med søt paprika.

29 kommentarer:

  1. Temmelig lik min oppskrift. :) Hos meg brukes stort sett hyse og lange. Lyr gir veldig "kort" konsistens.

    SvarSlett
  2. Igjen slår du et slag for den gode husmannskosten, herlig! Mandag for to uker siden spiste vi lettsaltet torsk, og i går ble det tradisjonell laks med agurksalat etc.

    Fiskekaker tror jeg sannelig jeg skal prøve meg på når familien samles til sommeren, vi oppholder oss rett og slett midt i fiskedrømmeland (saltvann!). De beste råvarer bare 3 min utenfor flytebrygga.

    Da jeg var liten kjøpte mamma og pappa glass med hvitløkspuré, chilipuré, ingefærpuré etc og smaksatte fiskekakene, for litt variasjon mistenker jeg.

    Dette må jo være supert å lage av dagens fangst, og sosial kveldsmat med min mors herlige hjembakte brød! Gleder meg allerede til sommeren =)

    SvarSlett
  3. Så koselig å lese, Thea! Jeg har også fine barndomsminner av farmoren min som laget fiskekaker av fangsten fra sjøen. Deilige smaker.

    Diverse puréer til smakssetting var gode tips!

    SvarSlett
  4. Bare et lite spm... 2 dl melk OG fløte, betyr det 1 dl av hver eller 2 av hver? Denne oppskriften høres superenkel og veldig god ut! Må prøves (:

    SvarSlett
  5. Det er 2 dl tilsammen. Litt uklart, det der. Skal endre i teksten, takk for at du sier fra! :)

    SvarSlett
  6. Hei Ina,
    Jeg prøvde disse i dag, og fikk en aha-opplevelse. Har i grunnen alltid innbilt meg at det var vanskelig å lage fiskekaker, men det var det jo ikke i det hele tatt. Dette blir en gjenganger.

    SvarSlett
  7. Så bra, Cecilie! (Man kan også gjøre det enda enklere ved å steke dem i stekeovnen etter at de har fått litt tid i pannen først.)

    SvarSlett
  8. Hei! Sånn i lys av Kjøttkaker 2.0, er det mulig å gjøre hele fiskekake-prosessen i stekeovnen også?

    SvarSlett
  9. Hei Kaya. Jeg antar det, selvom jeg av en eller annen merkelig grunn aldri har prøvd. Gammel vane osv...

    SvarSlett
  10. Skal se om jeg får tid til å prøve en dag, mistenker at man må steke rett på brettet med olje på for å få litt skorpe, kanskje lurt å forvarme det litt, ha på olje og fiskekaker, steke litt ved høy varme, snu, og så senke temperaturen litt for å få dem gjennomstekt? Merker at fryseplass kan fort bli den begrensende faktoren her ;)

    SvarSlett
  11. Denne oppskriften er helt grei.Min bestemor lærte meg å henge fiskefiletene i noen timer,slik at evt fuktighet rant av. Det gir en merkbar forskjell

    SvarSlett
  12. Det går fint å bruke torsk visst du ikke får tak i hyse.

    SvarSlett
  13. Hei. Brukte denne oppskriften . Jeg blandet sammen torsk, hyse og pale. Og kakene ble kjempe gode. Hadde litt vårløk i noen. De ble kn

    SvarSlett
  14. Så bra! Alltid hyggelig å høre at en oppskrift fungerer.

    SvarSlett
  15. Jeg lagde disse i sommer, da pappa hadde vært på sjøen og fått masse fisk... De smakte himmelskt, og både mine foreldre og min kjære svigermor - for ikke å snakke om familien min (mann og fem barn), simpelthen ELSKET dem!!! Har fått spørsmål om jeg ikke kan lage dette flere ganger, og det viljeg jo svært gjerne! Men da er mitt store spørsmål: kan jeg bruke de torske- og seiblokkene vi får kjøpt i frysedisken?
    Én ting er ihvertfall sikkert: neste gang jeg lager dem, skal jeg låne pappa's kjøkkenmaskin: jeg brukte blenderen, med det resultat at motoren brant opp!!! Så det ble noen mnd uten smoothies, men har kjøpt ny nå, og den skal jeg IKKE lage fiskekaker med, hehe:)

    SvarSlett
  16. Hei Lisbeth! Så hyggelig at du likte fiskekakene! Jeg ville ikke brukt frossenfisk, siden det visstnok ikke skal være like vellykket, men må innrømme at jeg aldri har forsøkt det.

    Men det står i de fleste oppskrifter at man ikke skal bruke frossenfisk, siden fisken mister egenskaper som gjør den egnet for fiskekaker dersom den fryses.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg lagde fiskekaker for første gang i dag. Brukte oppskriften din og frossen sei. Vi bor i Tyskland og har ikke særlig god tilgang på fersk fisk. Til gjengjeld får vi frossen fisk av topp kvalitet av en fisker vi kjenner hjemme. Kakene smaker kjempegodt, har bra konsistens og henger godt sammen, sjøl om de nok ikke ser så pene ut som de kanskje ville ha gjort dersom fisken var fersk.

      Slett
  17. Takk for en flott oppskrift, har tatt meg den frihet å anbefale denne oppskriften i min blogg. Med henvisning til deg selvfølgelig. Du kan ta en titt her om du har lyst :)

    http://ruthiris.blogspot.no/2013/03/fisk-i-lange-baner.html

    SvarSlett
  18. Tusen takk for fantastisk oppskrift,har prøvd andre oppskrifter med mindre hell.
    Brukte Lyr og Hyse (halvt om halvt)
    Kan anbefales!!
    Fikk gode tilbakemeldinger på Fiskekakene :o)

    Mvh.Jannice

    SvarSlett
  19. Så fint at du er fornøyd, Jannice, og så hyggelig at du kommenterer. :-)

    SvarSlett
  20. Hei! Dette var mine første fiskekaker som e laget i livet mitt :) de var kjempe gode og alle bare forsvant ;) men e laget av frossenfisk som e tørket godt med kjøkkenpapir og brukte e kun 100 ml fløte :) mmmm deilige. Mvh Aleksandra

    SvarSlett
  21. Blogger tar litt feil her. Man kan helt fint og utenbroblemer bruke frossenfisk i blokker. Både fryst torskefileter og seifilet. Jeg har gjort det i alle år og det er null problem...

    SvarSlett
  22. Nå har jeg laget fiskekakene dine, de blei kjempegode! Milde og fine, som også minsteknetta i huset likte. Det var første gang jeg lagde fiskekaker selv, og var spent siden jeg hadde hele 2,5 kg sei. Men, det gikk sannelig i en fei!! ;-)

    SvarSlett
  23. Hei du, Jeg har lært av svigermor fra kysten at "jovist" man kan lage fiskekaker av frossen fisk, men må bare bruke "tinevannet" sammen med fisken. Har prøvd med denne oppskriften også, og det funket flott :) (et lite tips til de som har frysern full av fisk!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips! Alltid fint å få andres erfaringer.

      Slett
  24. Går det an å steke fiskekakene i stekovn?

    SvarSlett
  25. Hej og velkommen til Spotcap Global Loan Services, jeg hedder Claudia Klein, jeg er långiver og også lånekonsulent.

    Har du et stort behov for økonomisk forstærkning? har du brug for et lån til forskellige formål? hvis dit svar er ja, vil jeg anbefale dig at kontakte min virksomhed via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | og har et lån på din konto inden for 24 timer, fordi vi leverer fremragende lånetjenester over hele verden.

    Vi tilbyder alle slags lånetjenester (Personligt lån, Erhvervslån og mange flere), vi tilbyder både langvarige og kortvarige lån, og du kan også låne op til 15 millioner euro. Mit firma vil hjælpe dig med at nå en række mål med en bred vifte af låneprodukter.

    Vi ved, at det altid har været et enormt problem at få et legitimt lån For enkeltpersoner, der har økonomiske problemer og har behov for en løsning på det, finder mange mennesker det så svært at få egenkapitallån fra deres lokale banker eller andre finansielle institutioner på grund af stor rente sats, utilstrækkelig sikkerhed, forholdet mellem gæld og indkomst, lav kreditværdi eller andre årsager

    Ikke flere ventetider eller stressende bankbesøg. Vores service er tilgængelig 24/7 - du kan få et lån og gennemføre dine transaktioner, når som helst og hvor du end har brug for det

    Vi leverer 24 timers lån i verdensklasse. For forespørgsler / spørgsmål? - Send en e-mail til | spotcapglobalservices@gmail.com | eller meddel os på WhatsApp: +4915758108767 | & Modtag et svar på et øjeblik.

    Din familie, venner og kolleger behøver ikke at vide, at du er lav på kontanter, bare skriv til os, så får du et lån.

    Din økonomiske frihed er i dine hænder!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.