mandag 29. november 2010

Ovnsbakte fiken

Det er snart 1. desember og vi feiret første søndag i advent i går. Jeg vil derfor lage en del julerelaterte småretter fremover. Mye av tiden før jul går nettopp med til å lage mat som minner oss om jul, eller mat som kanskje bare er å få tak i på denne tiden fordi det er sesongvare.


Ferske fiken er et slikt eksempel. Nå finnes det ferske fiken i butikken, og får du tak i noen anbefaler jeg blant annet å ovnsbake dem.

Jeg lager ikke så mange av gangen, men her er det fritt frem. De gjør seg nesten selv, eller det vil si det er komfyren som gjør jobben i dette tilfellet.
Dette trenger du
Ferske fiken
Melis
Saft av presset appelsin
Kanel
Flytende akasiehonning


Slik gjør du
Del fikenen i to på langs. Legg dem i en ildfast form med skallflaten ned og hell litt appelsinsaft over hver enkelt. Dryss deretter over en liten teskje melis og litt kanel. Settes i ovn forvarmet til 100 grader. La de stå i fire timer, men sjekk dem hver time. De kan stå lenger, eller de kan stå kortere tid, det bestemmer du.

Jeg hadde mine fikener på glass og helte over honning. Dette smaker nydelig som tilbehør til ost. Vi har alltid ost første juledags morgen, og da er det koselig å kunne sette frem hjemmelaget tilbehør.

Ovnsbakte fiken er også et fint gavetips, hvis du liker å gi bort hjemmelaget mat.

3 kommentarer:

  1. Å, jeg ble helt julesalig av dette - sammen med Maria Mena "Home for christmas" i bakgrunnen. Anbefales! Disse skal jeg prøve, Ina - glad for disse deilige oppskriftene.

    SvarSlett
  2. Hei, dette så virkelig deilig ut! Men har et spørsmål som kanskje er litt dumt...hva med skallet på fikenen? Går det an å spise etter fire timer i ovnen, eller tar man det av?
    Hilsen Monica B.

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.