torsdag 5. mai 2016

Gulrotkake i langpanne

Hipp hurra, idag fyller hesten min Manoui, 9 år. Siden dette ikke er en hesteblogg, passer det heller å dele den kaken jeg skal ta med i stallen for å feire bursdagen til den fine hoppa mi - nemlig gulrotkake i langpanne. Jeg har laget gulrotkake tidligere, men dette er en oppskrift som passer til langpanne. Som vanlig, har jeg i en hemmelig ingrediens når jeg lager gulrotkake. Ja, den er ikke mer hemmelig enn at jeg skriver om den her, men den gjør iallefall kaken veldig smakfull, synes jeg. Jeg har i litt sesamolje, dette setter en helt egen og god nøtteaktig smak på kaken. Man trenger ikke mye, her brukte jeg 1 dl sesamolje og 3,5 dl nøytral olje (feks. solsikkeolje). Og det var tilfeldigheter som gjort at jeg forsøkte dette første gang. Siden jeg ikke hadde nok solsikkeolje i hus en gang jeg skulle bake gulrotkake for veldig mange år siden, erstattet jeg det med litt sesamolje. Smaken synes jeg var så god at jeg siden den gang har fortsatt å bruke sesamolje i kaker hvor det passer med den nøtteaktige smaken.


Dette trenger du
6 dl sukker
1 dl sesamolje eller valnøttolje
3,5 dl nøytral matolje
6 egg
7,5 dl mel
3 ts natron
3 ts bakepulver
3 ts kanel

750 gram revet gulrot (eller ca 1 kg uskrelte)

Kremostglasur:
250 gram smør
400 gram kremost
500 gram melis
2-3 ts vaniljesukker

Her er forresten vårt flotte nye familiemedlem, den danske varmblodshoppa Elverhøjs Manoui.


Slik gjør du
Sett ovnen på 175 grader og legg bakepapir i en langpanne. Skrell og riv gulrøttene og sett til side. Visp lett sammen sukker og olje. Ha i eggene, ett av gangen og visp godt sammen til det blir en luftig og lys røre. Sikt mel, natron, bakepulver og kanel og rør lett sammen. Tilsett revne gulrøtter tilslutt og rør godt sammen. Ha over i langpannen og stek på midterste rille i ca 40 minutter. Kjenn gjerne med en kakepinne om kaken er ferdig. Avkjøl kaken i formen, og server med kremostglasur. 

Glasuren lages ved å piske romtemperert smør godt sammen med melisen. Tilsett også kremosten og pisk til det er blitt en tykk og litt luftig krem, dette tar et par minutter. Bre glasuren over kaken når den er helt avkjølt og del den i fine stykker. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.