tirsdag 4. august 2015

Kokosis med sjokolade og cashewnøtter

Jeg elsker smaken av kokos! Og i jakten på avkjøling i varmen i fjor sommer, laget jeg kokosis uten sukker. Som jeg skrev i innlegget i fjor; oppskriften passerer nok ikke den mest interesserte isentusiasten som er mer opptatt av konsistens og kjemi enn av smak, men jeg prøver meg likevel. Isen er sukkerfri, siden jeg har brukt sukrin som søtstoff, men det går selvsagt an å bruke sukker istedet dersom man foretrekker det. I årets versjon er det tilsatt hakkede cashewnøtter og litt hakket mørk sjokolade, og dessverre var ikke motivasjonen varmen ute. Men likevel, iskrem er godt!



Dette trenger du
2 egg
2 spiseskjeer sukrin
2 spiseskjeer kokosmasse
1 ts vaniljesukker eller 1/2 vaniljestang
1 dl kremfløte
2 bokser kokosmelk
75 gram cashewnøtter
75 gram mørk sjokolade

Slik gjør du
Kokosmelken må ha stått i kjøleskapet, slik at man kan skille kokosvannet fra fettet. Pisk egg og sukrin til eggedosis og bland inn kokosmasse. Pisk kremfløte og kokosfett til en kremaktig konsistens sammen med vaniljesukker eller vaniljefrø og bland med eggedosisen. De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører omtrent en gang hver halv time, til massen er blitt til iskrem - jo mer iherdig man rører, desto mer silkemyk blir isen. Når isen er nesten stiv, tilsettes hakket sjokolade og nøtter. Spar litt så du kan pynte ved servering. 

Lurer du på om du skal skaffe deg iskremmaskin? HER har jeg skrevet litt om iskremmaskinen jeg har til Kitchen Aiden min. Jeg har tilsvarende til Kenwooden hjemme, og den fungerer etter de samme prinsipper. Bare still spørsmål i kommentarfeltet dersom du lurer på noe.

1 kommentar:

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.