tirsdag 14. juli 2015

New York City - del 2

Som jeg har skrevet tidligere, vi startet ferien i år med et par uker i USA. Først i Urbana Champaign, deretter Chicago og tilslutt fire overnattinger i New York. Mer om første del av New York-oppholdet her. Vi hadde et par overordnede ønsker denne gangen; bruke minst mulig tid i køer og ta beina fatt for å se hverdagslivet i New York. Det er ikke nødvendigvis slik at man opplever mest av nerven i en by ved å haste fra turistattraksjon til turistattraksjon. En ting jeg ofte gjør nye steder er å stå opp grytidlig en morgen, ta på meg joggeskoene og gå eller løpe en lang tur. Da ser jeg virkelig hvordan en by våkner til liv.

Vi hadde satt vekkerklokken på tidlig den andre dagen i New York. Målet var Ellis Island, øya der de aller fleste immigranter landet da de kom til USA. Øya var operativ helt frem til 1954, deretter ble bygningene stående tomme til hele området ble restaurert og åpnet for publikum i 1965. Det er et flott anlegg for de som er interessert i historie, med utstillinger som viser litt av livet for immigrantene og hvordan myndighetene tok dem i mot. Her er det sus av historie, håp og levd liv i veggene. Vi gjorde det samme som vi gjorde for 17 år siden - tok sikte på første båt til Ellis Island. Det er nemlig den samme båten som frakter turister til Liberty Island, med Statue of Liberty. De fleste går av her, mens båten går videre til Ellis Island og tilbake til Battery Park på Manhattan. Om man starter dagen tidlig, slipper man ikke bare køene på vei inn i båten, med omfattende sikkerhetssjekk, man får også  Ellis Island nærmest for seg selv til resten av folket har sett seg ferdige med Frihetsgudinnen og reiser videre til Ellis. Båten går fra Battery Park, og det er enkelt å ta undergrunnen dit. Vi la inn litt tid for å spise frokost i parken, det finnes en innholdsrik deli med alt hva hjertet og mage begjærer til frokost - inkludert deilig kaffe latte. Beregn imidlertid nok med tid til å drikke kaffen ferdig i parken - mat og flasker som ikke er åpnet kan tas med på fergen, mens kaffekoppen må tømmes før man går gjennom sikkerhetssjekken. Båtturen gir frisk luft i håret og fin utsikt til Frihetsgudinnen - for de som ønsker de obligatoriske feriebildene av den store imponerende statuen og Manhattan skyline.

TIPS: Ta første ferie til Ellis Island for å slippe unna hordene med turister som har Frihetsgudinnen som dagens mål.

Etter noen timer på Ellis Island gikk vi til det nye Worlds Trade Center. Her er det et museum også, men vi nøyde oss med å gjennom området. Om man klarer å gå enda litt lenger, er det ikke så langt til området på Manhattan som kalles Little Italy. Dette ligger omtrent midt i Chinatown, og er mest kjent for sin store populasjon med italienere. Strøket ligger lokalisert rundt Mulberry street, og her finner du også områdets mest kjente bakeri og Amerikas første espressobar, Ferrara. Ikke la sjansen gå fra deg til å kjøpe med deg deilig italiensk bakverk, biscotti, canolli eller andre smakfulle kjeks som du kan spise sammen med en take away-kaffe på ettermiddagen. Vi spiste på en tilfeldig italiensk restaurant denne dagen. Det finnes mange av dem, noen er sikkert bedre enn andre, og ta gjerne en titt på Top10's liste over spisesteder i Little Italy om du er mer målrettet enn sulten.

TIPS: New York oppleves best til fots, synes jeg. Gå fra Battery Park til Little Italy og fyll opp glykogenlageret med deilig italiensk pasta.

Etter lunsj brukte jeg resten av dagen på å gå Manhattan på langs, jeg gikk til hotellet. Det betyr at jeg tilbakela omtrent en mil den dagen, fra sydspissen Battery Park til hotellet vårt som lå på 52nd st. Absolutt overkommerlig, men man trenger gode sko. Sjekk ut Flatiron Building på veien, etter min oppfatning en av New Yorks vakreste bygninger. Et par stopp langs ruten i en av parkene anbefales også. Du finner Greenmarket på Union Square, hvor lokale bønder selger grønnsaker, blomster, kjøtt og andre produkter. Et godt handlealternativ dersom du bor slik at du kan lage mat selv.

Tips: Ta på gode sko og gå deler av Manhattan på langs. Kaffepause obligatorisk.