tirsdag 17. juli 2012

Tabbouleh versjon 2.0

Jeg har hatt besøk av en venninne i helgen. I tillegg til at hun er søt, hyggelig og morsom, er hun utrolig flink til å lage mat. Og ikke bare fordi hun er flink til å lese oppskrifter - hun har en egen følelse med råvarer, hun praktisk talt smeller sammen de deiligste ting. Deler av lørdagen tilbragte hun på kjøkkenet mens jeg syklet meg en lang treningstur - heldige meg. Jeg fikk altså ikke bare trent skikkelig den dagen, jeg fikk god middag - som noen andre hadde laget.


Hun laget blant annet tabbouleh, en arabisk urtesalat med masse bladpersille og mynte som inneholder enten bulgur eller couscous. Jeg hadde kun couscous tilgjengelig (og manglet dessverre mynte). Jeg pleier vanligvis å være lat og slurve - og ikke finhakke urtene tilstrekkelig, men har nå lært at det absolutt lønner seg å ta seg tid til det. Da vil den gode smaken bli ekstra fremtredende. Uansett, tabbouleh smaker godt til grillmat, enten det er fisk eller kjøtt, til lunsj eller bare som en vegetarisk middag.

Oppskriften er som vanlig ikke spesielt nøyaktig. Jeg synes litt av gleden ved å lage mat er å smake seg frem til akkurat det blandingsforholdet man liker best. Om det ikke er helt autentisk gjør det ingenting - synes jeg. Tipset mitt er å bruke mer bladpersille enn man tror er nødvendig. Stangselleri er heller ikke en ingrediens i den opprinnelige urtesalaten, men jeg hadde fått tak i en fin økologisk bunt og synes det passet svært godt inn i smaksbildet. Et annet godt tips er å bruke en olivenolje av god kvalitet.

Dette trenger du
Små tomater
Agurk
Rød løk eller vårløk
Stangselleri, helst økologisk
Bladpersille
Mynte
Couscous eller bulgur
Saft av sitron
Olivenolje
Salt og pepper


Slik gjør du
Finhakk tomater, agurk, løk og stangselleri og bland sammen i en bolle. Finsnitt bladpersille og mynte og bland sammen med resten av grønnsakene. Tilbered couscous eller bulgur etter anvisning på pakken. Bland sammen med grønnsakene, litt og litt av gangen slik at det ikke blir for mye. Smak til med masse sitronsaft og olivenolje og pepre og salte tilslutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.