søndag 8. april 2012

Bananlapper til slitne gutter

Vi har feiret fjellpåske i år. Det har vært fantastisk her, med tilstrekkelig snø, sol nesten hver dag og late, gode dager. Kulde om natten har sørget for skikkelig skiføre hver dag, og i går gikk guttene mine til Kvinen - en gammel turiststasjon som ligger ved enden av Kvifjorden i Sirdalsheiene. Kvinen er et slags knutepunkt med løypenett i flere retninger, til både Sirdal og Setesdal. Fra Donsen i Sirdal til Kvinen er det omlag 13 km, det vil si enda litt lenger til det stedet vi holder til i disse dager.

Jeg har lest boken Gunhild Kvinen i påsken. Ingen krim akkurat, selvom beskrivelsen av et hardt hverdagsliv på en fjellgard flere mil fra folk kan være spennende nok. Gunhild drev turiststasjonen sammen med sin mann Atlak i over femti år, og måtte til slutt flytte fra garden da kraftutbyggingen startet i Sirdal på 60-tallet. En engasjerende bok som brutalt minner oss om hvilke endringer samfunnet har vært gjennom de siste hundre årene, og som er ekstra spennende når man kjenner omgivelsene.



De var ganske utslitte da de kom hjem i går, og jeg laget lapper på rester av risgrøt. La noen skiver banan på lappene da jeg stekte dem, og serverte med blåbær og honning. Skikkelig sikringskost for slitne gutter.

Dette trenger du
Egg
Sukker
Rester av risgrøt
Mel
Bakepulver
Melk/rømme/matyoghurt
Kardemomme
Banan

Smør til steking
Bær og honning til servering

Slik gjør du
Pisk egg og sukker i en bolle og tilsett grøtrestene. Ha i mel, kardemomme og bakepulver og spe eventuelt ut med mer melk eller andre melkebaserte rester. Alt fra surmelk, kefir, crème fraiche og fløte kan brukes. Dette er en fin måte å få brukt opp rester på. La røra svelle en halvtimes tid.

Smelt smør i en panne og varm opp. Ha en liten øse med røre i pannen og legg på noen skiver med banan. Stek og snu.

Det merkelige med disse lappene er at uansett hvor mye man lager, så er det ikke nok.

4 kommentarer:

  1. Hørtes ut som fin-fine lapper det, og spennende lesing for den saks skyld.

    SvarSlett
  2. Takk for tipset så nydelig ut! Elisabeth.

    SvarSlett
  3. Kvinen ja. En stund siden jeg gikk dit. Men Donsen er velkjent; svigers har hytte i Ausdalen, hvor vi alltid er i påsken. Hytten deres ligger deromkring?

    SvarSlett
  4. Hei Astrid!

    Vi har hytte mellom vinterparkeringsplassen og Donsen. Bare gi meg et hint om du er i nærheten, så skal jeg invitere deg inn på kakao. :-)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.