tirsdag 13. september 2011

Ananasis

"Kan hun ikke tenke på noe annet enn is?" tenker du kanskje.

Nope, jeg kan dessverre ikke det. Jeg tenker på fløteis, hjemmelaget fløteis med de lekreste smakstilsetninger. Jeg tenker at det ikke finnes hindringer i veien mellom meg og all verdens smaksrikt tilbehør. Salt karamellsaus? Finnes ikke i butikken. Kanelis? Ikke der jeg handler, hvertfall. Tranebær? Kun om man lager det selv.



Her om dagen fikk jeg uendelig lyst på ananasis, og som tenkt og lystet, så gjort. Basisoppskriften er den samme som jeg har brukt i det siste, resten er latterlig enkelt.

Dette trenger du
6 eggeplommer
2 dl sukker
3,75 dl h-melk
3,75 dl fløte (ikke matfløte)
1 vaniljestang
1 klype salt
1 fersk ananas



Slik gjør du
Varm opp melk og fløte med halvparten av sukkeret til kokepunktet. Skjær langs vaniljestangen med en kniv og skrap ut frøene med en te-skje. Ha frø og stangen i gryten med melkeblanding. Rør inn salt. Eggeplommene og resten av sukkeret piskes til det er hvitt og luftig.

Ha omtrent 2 dl av den varme fløte/melkeblandingen i eggedosisen og pisk det godt sammen med en visp. Hell eggedosisen tilbake i gryten med den varme fløten. Rør sammen med en visp til det er helt sammenblandet. Dette skal varmes forsiktig opp til omtrent 80-85 grader, eller rett under kokepunktet, mens man visper. Blandingen skal så vidt tykne. Massen må ikke koke, så her gjelder det å være oppmerksom. Hell den varme ismassen i over i en ny bolle/gryte over en sikt. Legg vaniljestangen tilbake i massen og avkjøl. Rør av og til mens den avkjøles. Sett i kjøleskapet så den er helt avkjølt før du eventuelt setter igang med ismaskinen.

Rens ananasen og fjern den midterste delen. Skjær den i biter og mos den i en food processor eller blender. Ikke la den bli helt glatt, det er godt med noen ananasbiter også. Fjern litt av juicen. Bland den moste ananasen sammen med resten av issmeten.

De som har iskremmaskin kan benytte seg av dette nå. De som ikke har iskremmaskin, setter bollen i fryseren og rører omtrent en gang hver halv time, til massen er blitt til iskrem - jo mer iherdig man rører, desto mer silkemyk blir isen.

Erfaringen min var at jeg hadde litt for mye smete til ismaskinen min (Kenwood). Dette løste jeg ved at isen da den var litt mer enn halvveis stiv, ble lagt i en form og puttet i fryseren. I løpet av noen timer, ble det ferdig is.

Åhhh, hvorfor er det ikke helg snart?

1 kommentar:

  1. Haha, kan man kalle deg Icewoman snart... *lol*

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.