fredag 10. juli 2015

Hurtigmat i ferietider - kyllingsalat

Tiden har kommet for mine årlige 15% på Østlandet, jeg har flyttet ned til hytta for sesongen. Jada, dette er mitt paradis, bølgeskvulp, sommerblomster, havluft og verdens vakreste utsikt sørger for det. Her kan jeg bruke så mye tid jeg vil på kjøkkenet, eller så lite tid jeg vil. Det avhenger av planer og ikke minst av hvor mange mennesker som skal mettes. En hurtigløsning som passer perfekt når man er bare er et par munner og har andre ting å gjøre enn å lage mat. Sykle og gå turer, for eksempel. Og kanskje litt trx-trening og bading innimellom. Men brrr, foreløpig er det bare 15 grader i vannet, så jeg holder meg til alt det andre.


Jeg elsker friske sommersalater. De kan varieres i det uendelige, de kan være mettende, bare et mellommåltid, de kan være fargerike, inneholde masse proteiner eller masse karbohydrater - eller begge deler. De kan være gule, grønne, blå og lilla. Og de kan være røde. Røde av sommerens første røde og deilige jordbær og søte tomater. Her er en versjon som går igjen hos oss - kylling i ovn med diverse urter eller pesto, grønnsaker etter "alt godt fra kjøleskapet"-prinsippet, og - Voilà! - der har vi enkel middag som passer til alle. Tilsett pasta, brød, ris eller bare spis som den er. Alle blir fornøyd og den fargerike siden i meg jubler.

Dette trenger du
Kyllingfileter, gjerne økologisk, lår og skrog kan brukes til andre ting
Tomatpesto, gjerne hjemmelaget
Pepper
Friske urter, gjerne timian, salvie eller oregano

Salat
Jordbær
Tomater

Slik gjør du
Start med å ovnsbake kyllingen. Dette kan gjerne gjøres en gang du har ekstra god tid, så er det bare å smelle sammen salaten når du blir sulten og har lyst på mat raskt. Tørk filetene og legg dem i en ildfast form. Beregn så mange du trenger ut fra sult og antall mennesker, eventuelt for fryseren. Smør på en tynt lag med tomatpesto og pepre godt. Lag tomatpestoen selv, link i ingredienslisten, kjøp ferdig eller gjør som jeg gjorde idag - bruk kun et glass med soltørkede tomater på olje og kjør glatt med en stavmikser. Denne gangen ble det svært enkelt, det passet best til mine planer. Stek i midten av ovnen i ca 10-15 minutter på 180 grader, eller til de er ferdige men ikke tørre. Sjekk gjerne med en kniv.
Anrett salat, tomater og jordbær på en tallerken og server med kyllingen i tynne skiver på toppen. Her er det ikke egentlig nødvendig med ekstra dressing på grunn av pestoen, men ha det gjerne på litt god balsamicoeddik om du ønsker. Jeg elsker kombinasjonen tomat og jordbær, så jeg synes ikke det er nødvendig med noe ekstra, men litt syre til sødmen gjør seg godt.

Det er ikke bare vi som koser oss på hytta om dagen. Her er en som elsker å sitte på verandaen og følge med på fuglene. Si hei til Scott!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.