lørdag 25. juli 2015

Enkel og god sjokoladekake med kokos

Forleden dag fikk vil koselig besøk av storfamilien på hytta. Vi ses stort sett om sommeren, eller ved andre høytidelige familiebegivenheter, og det er ofte kake involvert i treffene våre. Besøket vårt har helt fortjent fått stempel som familiens absolutte kakeekspert, hun troner på toppen av kakebakepallen, og det finnes ingen utfordrere. Men hva gjør man når man venter slikt besøk? Jo, man baker en kake etter oppskrift fra kaketrylleren! Jeg har fått servert det ene kunststykke av en kake etter det andre fra hennes kjøkken, og som regel nøyer jeg meg med å nyte å bli servert. Da vi for noen år siden ble servert "verdens enkleste sjokoladekake" fikk jeg oppskriften med meg. Til alles store glede, for den har klatret opp på toppen av kakestatistikken hos meg. Den passer til absolutt alt, er enkel å lage og inneholder stort sett ingredienser man har i huset. Jeg har imidlertid funnet ut at den kan pimpes litt opp, og her er versjonen med kokos på toppen og litt brunt sukker i røra. 


Dette er røre som passer i en langpanne. Jeg har flere ganger servert den som små og søte munnfuller i tapasparty. Da skjærer jeg små stykker av kaken og pynter eventuelt med litt glasur. Perfekt når man skal stå og spise samtidig. 


Dette trenger du
5 dl hvitt sukker
2,5 dl brunt sukker
(Evt. 7,5 dl hvitt sukker)
5 egg
4 ts vaniljesukker
1 1/4 ts salt
10 strøkne spiseskjeer bakekakao
3,75 dl hvetemel
375 gram smør
Kokosmasse


Slik gjør du
Bland egg og sukker. Tilsett salt, kakao, vaniljesukker og mel. Smelt smøret og rør dette inn i røren. Hell røra utover i en langpanne kledd med bakepapir og dryss over et godt lag med kokos. Stekes i omtrent 25 minutter på 200 grader. Sjekk om kaken er ferdig med en kniv. Den blir seig, så pass på at den ikke stekes for lenge.

"Måken"

HER finnes oppskriften med mindre røre, som passer i en liten form.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.