tirsdag 1. oktober 2013

Ovnsbakte fiken

Hver gang jeg ser fiken i butikken, skriker de etter meg. Ingenting ser så fristende ut som velformede, dyplilla fiken. Denne gangen ble jeg fristet av grøntdisken på min faste Rema1000. Men hver gang jeg kjøper fiken, lurer jeg også litt på hva jeg skal lage med dem.


Som regel ender jeg opp med det kjente, vante, det jeg har gjort før. Jeg pleier å lage ovnsbakte fiken, og det gjorde jeg denne gangen også. Imidlertid gjorde jeg det på en annen måte, og det ga absolutt mersmak. De ble ikke ovnsbakt i så lang tid, så fikenene beholdt sin myke konstistens. De kan likevel brukes som tilbehør til ost, eller de kan serveres på litt tyrkisk yoghurt med et lett nøttedryss dersom du vil ha litt eksklusiv kveldsmat. Eller kanskje bare en god dessert til en vanlig grå høstdag?


Dette trenger du
Fiken
Brunt sukker eller sukrin gold
Kanel (kan droppes)

Slik gjør du
Denne gangen brukte jeg sukrin gold, og det gikk helt fint. Men man kan selvsagt bruke ordinært brunt sukker, litt melis eller honning.
Del fikenene på langs og legg i en ildfast form med skinnsiden ned. Legg litt brunt sukker, sukrin, melis eller litt honning på hver enkelt fiken og dryss eventuelt over litt kanel. Bak i ovn på ca 180 grader varmluft i 25-30 minutter. Disse skal bare bli myke, ikke seige slik de andre jeg har linket til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.