onsdag 9. februar 2011

Restesuppe med potet, kylling og pancetta

En av de tingene jeg setter mest pris på med skikkelig hjemmelaget mat, er muligheten til å benytte restene til noe vettugt. Hvem sparer vel på en slant med toro tomatsuppe for å bruke til pizzasausen, liksom?



I går hadde vi deler av en Hå-kylling til middag. Kort fortalt - siden det egentlig er restesuppen som har hovedrollen i blogginnlegget mitt idag - jeg skar ut bryststykkene, lårene og vingene og sparte skroget. Deretter skrelte jeg noen poteter, delte dem i skiver og la dem i en ildfast form med masse knust og hakket hvitløk, sjalottløk i skiver, en håndfull soltørket tomat og litt salt og pepper. Mens jeg gjorde dette, stekte jeg kyllingstykkene i en stekepanne med litt salt og pepper. Deretter la jeg kyllingstykkene over potetene, noen skiver pancetta over kyllingen for ekstra smak, skviset en halv sitron over og helte over litt fløte. Inn i ovnen på 180 grader i omtrent 25 minutter. Dette serverte jeg med litt blomkålpuré og salat (salaten til meg...). Det ble en lettvint og smaksmild middagsrett med noen barnevennlige grønnsaker. Ingen kulinarisk høydare, men enkel å lage og store muligheter for restemat til dagen derpå.


Som sagt, det er suppen som står i fokus i dag. Og dette er ingen oppskrift, bare et forsøk på å inspirere til å benytte seg av rester til et nytt måltid - uten at det nødvendigvis bærer preg av å være restemiddag.

Sammen med noen løk delt i fire og gulrøtter la jeg skroget i en panne og stekte det i stekeovnen på 220 grader i omtrent ti minutter. Nok til at det ble brunt, og nok til å sette ekstra smak på kraften. Deretter hadde jeg alt i en gryte, fylte på med vann og lot det syde i noen timer. Silte og reduserte litt. Om dere ønsker skikkelige instruksjoner på kraftkoking, kan dere lese dette innlegget om kyllingkraft.



Da er det suppen sin tur:

Først renset jeg kyllingen - både det som var av kjøtt på skroget og restene fra formen, hadde den silte kraften i en stor gryte sammen med restene av potet, tomater, blomkålpuré og fløte. Lot det hele koke opp og kjørte det glatt med stavmikseren. Lot det koke enda litt til og serverte til slutt med restene av kyllingkjøttet, pancetta og litt ferskt brød.

Dette ble altså ingen skikkelig oppskrift. Men jeg håper jeg kan inspirere til å tenke restemat i kombinasjon med hjemmelaget. Dessuten er purésupper en ypperlig måte å få i barna grønnsaker på, dersom det er sånn at de "ikke liker" grønnsaker i biter.

Jeg har dessuten forsøkt meg på en kombinasjon av eltefritt og eltebrød - innlegg om dette kommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.