søndag 30. mai 2010

Vårrullrulling

Jeg har laget vårruller for første gang! Vårruller passer fint som fingermat og kan fryses før de stekes. Seksti stykker ble det til slutt, samt fem til kokken og ryddeassistenten.


Det var ikke vanskelig, men ganske tidkrevende. Selve innpakningsdeigen kjøpte jeg på en Asia-butikk, det samme med glassnudlene. Ellers brukte jeg kylling (Hå-kylling som jeg skar ut og stekte brystene på og kokte restene), finhakkede gulrøtter, litt fersk ingefær, hvitløk, vårløk, cashewnøtter, rød fersk chili, samt litt chilipaste, paprika i forskjellige farger, minimais og fersk limesaft. Alt ble hakket i smått og stekt raskt i wokpanne. Til slutt hadde jeg i en potte med fersk hakket koriander.



Så var det bare å rulle



og rulle



og rulle



og rulle



og tilslutt smake.

4 kommentarer:

  1. Hei, savnet litt om hvordan du har stekt dem? I ovn eller fritert i olje? Jeg lager også noen sånne, men synes det kan bli litt fett i olje og lurte på om det går an å steke dem...
    Mvh Mariann Ringen

    SvarSlett
  2. Hei Mariann! Jeg prøvde faktisk begge deler. Først stekte jeg noen i komfyren, deretter frøs jeg ned resten og stekte i olje den dagen de skulle serveres. Det ble absolutt best å steke de i olje synes jeg. De komfyrstekte ble litt tørre.
    Jeg hadde to-tre cm med olje i en sautépanne og fylte pannen med vårruller. Jeg snudde de etter en stund, slik at de ble stekt på begge sider. Alle ble lagt på kjøkkenpapir, slik at overskuddsoljen rant av.

    Håper dette var mer utfyllende, jeg skulle selvsagt skrevet mer om det i innlegget - men det ble publisert før jeg hadde testet ut oljevarianten.

    Et godt tips er forresten å lage opp mange vårruller og deretter fryse de rå. Da kan man ta opp så mange man trenger og steke de så de kjennes helt ferske ved servering.

    SvarSlett
  3. Takk for svar :-)
    Mvh Mariann

    SvarSlett
  4. jeg vil prøve denne. ser godt ut. takk :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.