lørdag 13. november 2010

Kyllingprosjektet del 4: Kyllingsuppe med koriander

Kyllingprosjektet går sin gang, og dette er den siste retten jeg fikk ut av den 2,6 kilo tunge fuglen.


Basen for suppen var kyllingkraft av skroget og restene av kjøttet av lårene som jeg tilberedte i ovn. Oppskriften er litt upresis, siden jeg brukte rester, og ellers det jeg hadde tilgjengelig. Det viktigste her er imidlertid at jeg jevnet med grønnsaksrestene fra den ovnsstekte kyllingen og hvilke krydder jeg hadde i suppen.


Dette trenger du
Kyllingkraft
Kyllingrester og rester av potet, gulrot og søtpotet
Løk, hakket
Hvitløk, knust og hakket
Olje til steking
Gulrot, i staver
Søtpotet, i staver
Knust koriander eller korianderfrø, knust
Spisskummen
Gurkemeie
Litt chilipulver
Crème Fraîche
Hakket fersk koriander
Rødt eple

Slik gjør du
Surr hakket løk og hvitløk i olje i en romslig gryte. Ha i kraft og rester av grønnsaker som allerede er myke. La det koke opp og kjør det glatt med en stavmikser eller i en blender. Poteten, søtpoteten og gulroten vil lage fin farge og virke jevnende. Dersom du ikke har grønnsaksrester, går det an å bruke en liten meljevning, eller jevne med maizenna.

Krydre deretter suppen. Smak dere til med salt og pepper. Ha i grønnsakene og la det koke litt. Tilsett tilslutt crème fraîche og kyllingkjøtt. Server suppen skikkelig varm med epler i skiver og hakket koriander.


Jeg kommer etterhvert med en slags oppsummering av prosjektet mitt - litt for moro skyld og litt for å vise hvor mange måltider man faktisk kan få ut av en stor kylling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.