søndag 6. november 2011

Hummerkraft 2.0

Jeg har skikkelig kjøkkentjeneste i dag. Kneet mitt tillater ikke tur, så jeg har stort sett vært på kjøkkenet og kost meg og laget mat til både familien og bloggen.

Blant tingene som har stått på agendaen er kraftkoking av hummerskall. Og siden fargen på kraften ser svært så lovende ut, synes jeg det fortjener litt oppmerksomhet på bloggen.

(Vi var nemlig på et skikkelig hummerkalas for noen uker siden. Og siden jeg kjente gjestene ganske godt og samtidig hadde en sterk mistanke om at skallene ville havne i søppelet, var jeg frekk nok til å spørre om jeg kunne få med meg dette søppelet hjem. Kvelden gikk rasende fort, og da vi slepte oss hjem i tre-tiden på natten, var både skall og kraftkoking glemt. Dagen etter var kraftkoking det siste jeg tenkte på, og jeg håpet at skallene fikk seile sin egen sjø. Men nei.

Det snille vertskapet hadde pakket det godt inn og leverte det hele på døra. Jeg kan røpe at det ikke ble noen kraftkoking den dagen - skallene havnet i fryseren. Og de gikk idag opp i en høyere enhet av kraft og smak.)


Slik gjør du
Om du er så heldig å ha hummerskall, er det bare å sette igang med å koke kraft. Det gjør seg nesten selv, og premien er et velsmakende utgangspunkt for skikkelig suppe eller saus.

Ha litt olje i bunnen av et stekebrett og legg en neve hvitløksfedd med skallet på og hummerskallene på brettet. Stekes i ovnen på 200-225 grader i omtrent 20-25 minutter. Knus skallene godt og legg dem i en gryte. Hell over friskt, kaldt vann og tilsett eventuelt en liten neve bladpersille eller dill og kok opp. La kraften småputre/syde i omtrent en time, sil av skallene og reduser til smaken er tilstrekkelig sterk eller enda mer - avhengig av hvor god plass du har i fryseren.

Dette er en kraft uten noen ekstra smakstilsetninger. Hummerkraft er såpass karakteristisk at jeg i det siste stort sett har laget den slik. Så kan jeg heller tilsette ulike smaker i neste omgang, når kraften blir til suppe eller saus.

HER har jeg også skrevet om hummerkraft, denne med litt mer smakstilsetninger.

Dette er forresten en fantastisk god suppe å lage dersom du har kraft, men ikke hummerkjøtt.

5 kommentarer:

  1. Mannen min kjøpte to flotte hummer som ligger i fryseren. Og så fikk han med seg noen liter av kraften som hummeren var kokt i. Jeg må si jeg ikke vet hvordan kraften smaker, men ble fortalt at den kunne være noe salt. Har lyst til å prøve suppen som du anbefaler, på denne kraften.

    SvarSlett
  2. Jeg har ingen erfaring med slik kraft. Når man koker kraft på skall som man først har stekt, har man større kontroll over saltnivået - når man koker hummer har man jo endel salt i kokevannet.

    Du må nesten bare smake deg frem. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi koker mye Hummer, men vi bruker ALDRI vannet som Hummerene er kokt i som kraft. Imidlertid fryser jeg alt skall etter Hummerlag og tar opp ved anledning , har de først i stekeovn med hvitløk og litt Ole på brettet ca 25 min i 200 gr. Deretter knuser jeg alt godt i kjelene etter at de er litt avkjølt , fyller deretter på kalt vann så det dekker akkurat de knuste skallene, koker opp og lar putre i 1-1,5 time. Det blir veldig bra. Men, å koke kraft på det vannet vi koker Hummerene gjør vi aldri🦞🦞🦞

      Slett
  3. Min påstand er at hvis du kan lage god kraft på kokevannet til hummer, så har du brukt for lite salt.

    Vi har forsøkt flere varianter og den beste er alltid 0,5 dl grovsalt til hver liter vann. Mindre salt gjør at den vare hummersmaken ikke kommer skikkelig frem.

    Kokes 12 minutter for første kg, 8 minutter for neste 0,5 kg og deretter 5 minutter for hver halve kilo. 2 kilo hummer blir 25 minutter. Rett ut av gryten og på rygg i en panne, så ikke kraften renner ut. Kokekraften kaster vi. Hummeren nyten når den er såvidt lunken. Himmelsk !

    SvarSlett
  4. Enig i det, Karl Kristian. Kraften følger sikkert med fordi hummer som fryses legges i kraften før den puttes i fryseren. Det første som slo meg var at dette er kraft som er der for å bevare smaken i den nedfryste hummeren, ikke for at man skal bruke den. Jeg bruker heller aldri kokekraften fra krabber. (Koker heller ikke på skallet, forsåvidt, men man kan sikkert gjøre det....)

    Her er et innlegg om hvordan koke hummer:

    http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2010/12/hvordan-koke-hummer-og-litt-om-nye.html

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.