fredag 12. november 2010

Strand restaurant - annerledes matideologi

I skrivende stund er det noen timer og et tynt lag med snø siden jeg spiste lunsj på Strand Restaurant.


Jeg sitter på nattoget på vei hjem, etter en snarvisitt i barndomshjemmet. Jeg suser forbi Høvik, Blommenholm og Sandvika og innbiller meg at det er langt kaldere her enn det er hjemme. Altså hjemme - der jeg bor - lenger sør og lenger vest.


Helt siden jeg for første gang leste om Strand Restaurant har jeg hatt lyst til å besøke stedet. Ikke bare fordi menyen settes sammen og maten lages av en av verdens beste kokker, men også fordi matideologien deres er verdt å bruke tid og smakssanser på. Man blir ikke bare mett i magen etter et måltid på Strand Restaurant, man blir også styrket i troen på at økologisk og etisk mat er på fremmarsj. At det går an å drive et sted med prinsippene i behold - uten at det går utover kvaliteten. At med mat følger det historier. Historier om hvor dyrene kommer fra, om hvem som har levert kornet, om eggenes geografiske opprinnelse.


Restauranten fremstod som en fin blanding av traust, solid, tradisjonsrikt og samtidig nytt og friskt. Vi spiste i bakeriet, med de begrensninger i menyen det medførte. For oss hadde det liten betydning, siden vi fikk dekket vårt behov for god lunsj og vel så det.

Kokkene som har startet Strand Restaurant sier selv dette om sine tanker om naturlig mat:
Maten lages uten kunstige tilsetningstoffer
All mat lages helt fra grunnen av
Råvarenes egensmak og struktur er i fokus.
Det brukes ikke hvitt sukker i maten.
Maten matches helst med naturvin og naturlige juicer
Lokal og nasjonal tilhørighet brukes så langt det er mulig
Tilberedningsmetoder legger vekt på å ivareta næringstoffer
Villfisk brukes i sesong, ellers bare bifangst og fiske på arter det er nok av
Ingen tvangsforing, vi er opptatt av at dyrene har levd et godt liv
Naturlig mat er etisk mat

Jeg snakket med en bonde som driver økologisk idag. Han kunne fortelle at kun halvparten av produksjonen hans ble levert som økologisk. Ikke fordi det ikke tilfredsstilte kravet om økologisk drift, men fordi etterspørselen angivelig ikke var tilstede. Slike ting gjør meg så trist. Trist fordi jeg ikke får tak i økologisk kjøtt selv og trist fordi det blir produsert økologisk kjøtt i Norge som man hevder det ikke er avsetning på.


Derfor er det ekstra fint å se at det finnes seriøse aktører i markedet som bringer tanken om etisk og naturlig mat ut til folket, for å si det litt pretensiøst. Som pakker gode intensjoner inn i kvalitetsvarer og gode opplevelser, som viser gjestene sine at sammenhengen mellom omhyggelig produksjon og gode råvarer er åpenbar.

Denne gangen ble det bare lunsj. Neste gang blir det definitivt middag, og jeg gleder meg til å teste ut den naturlige vinen også.

6 kommentarer:

  1. Høres ut som et kjempespennende sted. Fint var det også.

    SvarSlett
  2. Ser så absolut ut som et sted verdt å besøke! Fine bilder - både av maten og interiøret! :)

    SvarSlett
  3. Åh - nå gleder jeg meg enda mer til mitt første besøk etter Den Store Ansiktsløftningen. Strand ligger jo fantastisk flott til, og vi har alltid snakket om at det er så uendelig mye potensiale der nede - og nå ser det endelig ut som om noen prøver å utnytte det. Jeg skal feire bursdag med middag på Strand om ikke så lenge og gleder meg. :)

    SvarSlett
  4. Å det ser så fint ut, vi har bestilt bord til å spise middag der den 18 desember, jeg gleder meg veldig. Håper det blir valuta for penga...men det ser det jo ut til at det blir. De har en artikkel i det siste apretiff matbladet, ser så fint ut. Jeg liker bloggen din så godt, super inspirasjon...god helg, hilsen Wilhelmine.

    SvarSlett
  5. Så bra! Gleder meg til å teste ut stedet selv. Om vi trives der er det tom mulig at vi holder bryllupsfesten der, når den tid kommer. Så dette stedet har jeg troen på. Familien har brukt kokkenes Flavours til ulike merkedager hjemme, nydelig mat!
    Thea

    SvarSlett
  6. Hei!
    Flott blogg du har! Jeg har også vært på Strand restaurant og spist i bakeriet - les mitt blogginnlegg her: http://ceciliemoestue.com/2010/10/01/a-visit-to-strand-restaurant/. Mange av de samme opplevelsene som deg høres det ut til - (litt gøy å se at ditt kakestykke også fikk seg en tur på høykant, og mitt opp-ned, haha). Flott sted!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.