søndag 5. juni 2011

Couscous med sultanarosiner, mandelflak og kardemomme

Det er søndag kveld, en dag som ofte brukes til forflytning i familien vår. Da reiser vi hjem etter å ha tilbragt helgen andre steder. Denne gangen er jeg imidlertid alene igjen på hytta etter å ha vinket både mann og gjester avgårde etter noen flotte sommerdager på øya. Vi har vært uten unger, riktignok, siden de har vært på en liten utenlandstur med besteforeldrene sine. Nok om det.

Her er det stille igjen på fjorden etter en nokså hektisk ettermiddag med trafikk både på sjøen og i luften. En enslig taxibåt, et par ærfugl, terner og måker. Jeg nyter fred og ro, og Tømmerhoggerhunden, som idet mannen forlot området ble oppgradert til vakthund, ligger ved min side konstant. Utedusjen er innviet for i år, jeg har sjekket yr.no og tatt bilder av middagen.



Det var den middagen, da. Det er vel derfor dere leser her inne, ikke for å høre om mine ensomme timer i paradis. Det er rester etter i går, som ble et sammensatt måltid med flere ulike retter servert etter hverandre. Idéen til akkurat denne retten fikk jeg da jeg vandret i Ultrabutikken på vei ned hit og nøt det brede utvalget av matvarer.

Det aller beste hadde nok vært å bruke kardemommekaplser, men jeg hadde bare den malte utgaven. Skal defintivt testes igjen når jeg kommer hjem - der har jeg nemlig et større utvalg av krydder.



Dette trenger du
250 gram couscous
Vann
Olje og smør til couscousen
Sitron- eller limesaft
1 rødløk
1 1/2 neve sultanarosiner
1 1/2 neve mandelskiver
1 chili
Kardemomme
Olje til steking
Grønt til pynt, mynte, koriander eller bladpersille

Slik gjør du
Skjær skiver av løken og hakk den i biter. Surr løk, rosiner, mandelskiver og finhakket chili i en panne. Tilsett kardemomme og la det surre videre.
Tilbered couscous etter anvisning på pakken.
Bland alt sammen og server som tilbehør til grillmat, fisk eller som en del av et tapasbord. Pass på å spare litt så du har til lunsj dagen etter.

I dag spiste jeg det sammen med ovnsbakt laks og rester av tzatziki, som det kommer oppskrift på etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.