onsdag 16. februar 2011

Browniemuffins med kaffekrem - eller cupcakes om du vil

Årets mest kommersklissete dag, Valentin-dagen, er endelig et tilbakelagt stadium, og jeg kan lage søtsaker igjen uten å bli beskyldt for å henge meg på importerte og unødvendige amerikanske tradisjoner. Jeg synes kombinasjonen kaffe og sjokolade er uslåelig og her får du litt fra begge verdener.

Og om dere ikke er særlig sukkersugne - hold dere fast - her kommer det en skikkelig dose.
Oppskriften er til 12 cupcakes.

Dette trenger du
2 egg
2 dl sukker
100 gram smør
2 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker eller 1 spiseskje vaniljeekstrakt
3-4 spiseskjeer mørk bakekakao

Glasur:
100 gram smør
100 gram Philadelphia kremost naturell
1 spiseskje mørk kakao
1,5 spiseskje sterk espresso
1 ts vaniljesukker
ca 200 gram melis, eller litt mer til passende konsistens



Slik gjør du
Sett ovnen på 175 grader varmluft og plasser papirmuffinsformer i en stiv muffinsform. Om du ikke har form går det også greit uten, men det er lettere å få til fine muffins med riktig figur med stiv form. Min er en rimelig utgave fra Ikea som fungerer ypperlig. Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smør på svak varme og rør dette forsiktig inn i eggedosisen. Sikt mel, vaniljesukker og kakao og rør det inn i deigen. Fordel deigen i formene, ca 2/3 fulle. Stek muffinsene midt i ovnen i 10-13 minutter. Følg med på dem, de skal være litt fuktige, men ikke helt rennende inni. Avkjøles på rist.

Glasuren lages ved å piske smør og Philadelphiaost, tilsette melis, vaniljesukker, kakao og kaffe og piske videre til det er helt glatt og fint. Jeg bruker ballongvisp på kjøkkenmaskinen på full fart. Kremen sprøytes på cupcakesene med en sprøytepose. Jeg har børstet støv av et kakepyntesett jeg kjøpte for omtrent hundre år siden. Til min store overraskelse ser jeg at det er det som er i bruk rundt omkring, nemlig pose og tipp fra Wilton. Og har du sprøytepose med stjernetipp er det mye enklere å lage fin glasur enn det ser ut som. Null innsats og fint resultat. Piece of cake, faktisk.

(Og om du lurer på hva det hvite på toppen av cupcakesene er, så kan jeg røpe at det er minimarengs. Kommer i en blogg nær deg om ikke lenge.)

20 kommentarer:

  1. Laget valnøttkjeksen din med kaffi krem. Den slo nok ikke 100% ann i hjemmet, men alle likte kremen.... Tenkte det samme som deg - denne kan nok brukes en bedre plass :-)
    Muffinsene dine så kjempe søte ut. Eg kommer til å herme :-)

    SvarSlett
  2. Disse så snadder ut... Kaffe og sjokolade er som du sier, en uslåelig kombinasjon.

    SvarSlett
  3. Browniemuffins... mmmm... bare ordet gir meg vann i munnen! Og etterfulgt av bildene av nevnte lekkerbiskner så tror jeg definitivt at jeg må prøve meg på disse her. Til lørdag! Eller kanskje før...

    SvarSlett
  4. oi, oi, oi skal si du slår deg løs på cupcakes fronten!! Ser kjempegode ut!!

    SvarSlett
  5. Deilig! Veldig fint pyntet :)

    SvarSlett
  6. Bakt, smakt og blogget... Kjempegode var de!

    SvarSlett
  7. De så nydelige ut, espresso setter virkelig fart på sjokoladen. Synes kaffe gir en annerledes og meget god sjokoladeopplevelse ;) Kjempefine!

    SvarSlett
  8. Look delicious. I will cook in the weekend . Hello cupcakes, bye healthy diet http://kitchenvoyage.blogspot.com/

    SvarSlett
  9. Mmm... de var akkurat så gode som de så ut til å være! Mine er nå snart ferdig fortært, men rakk å blogge om de før de siste forsvant ;o)

    SvarSlett
  10. Mmm... de var akkurat så gode som de så ut til å være! Mine er nå snart ferdig fortært, men rakk å blogge om de før de siste forsvant ;o)

    SvarSlett
  11. Ååå, takk for tips. Jeg prøvde meg på cupcake i dag.
    Skal teste ut denne oppskriften også:)

    SvarSlett
  12. Laget cupcakes her om dagen og var på let etter en god krem.
    Kom over denne, og prøvde den!
    Kjempegod!
    Så takk for en flott oppskrift! Bruker den nok igjen:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  13. Bruker du ikke bakepulver eller noe slikt i denne oppskriften?

    SvarSlett
  14. Ikke noe bakepulver i denne oppskriften, nei. :) De blir ganske komptakte - slik som brownies blir.

    SvarSlett
  15. Ok, jeg hadde litt hehe...
    Men skikkelig gode ble de, akkurat slike som jeg liker.. *godmatræv*

    SvarSlett
  16. Namnamnam ! Har prøvd å lage dem ! Fantastisk godt!
    :D

    SvarSlett
  17. Har laget dem mange ganger, og de blir alltid perfekt!! :)

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.