fredag 28. august 2015

Kjøleskapsgrøt med havregryn og bringebær

Da har jeg også endelig forsøkt meg på kjøleskapsgrøt! Det er rett og slett grøt laget ved å bløtlegge korn over natten i kjøleskapet. Her kan man bruke både vann, melk, yoghurt og kokosmelk, og diverse kornsorter som for eksempel quinoa eller havregryn. Denne gangen laget jeg en svært enkel versjon av kjøleskapsgrøt med havregryn, bringebær og vann. Jeg foretrekker å koke havregrøt med bare vann, så jeg benytter vann også her. Men om du liker best å bruke melk eller en blanding av melk og vann, så gjør du også dette her. 



Dette trenger du
50 gram havregryn
1 stor neve bringebær
Kanel
Vann

Slik gjør du
Legg bringebær i bunnen av et glass med lokk og fyll på med havregryn. Om du vil kan du blande litt sammen. Dryss over litt kanel. Hell over vann så alt er dekket og vel så det. Sett på lokk og putt i kjøleskapet over natten. Ved servering rør det først lett sammen, hell over i en skål og tilsett eventuelt yoghurt, cottage cheese eller kesam. Legg gjerne på flere bringebær. Om du vil ha den litt søt kan du tilsette litt honning eller sukrin eller annen søtning. 

God frokost! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.