torsdag 27. august 2015

Sunne ispinner med yoghurt

Det er ikke akkurat høysesong for ispinner, men disse var så gode og enkle at jeg poster oppskrift likevel. Jeg kan ikke nekte for at jeg har latt meg friste og inspirere av alle de nydelige bildene av ispinner jeg har sett gjennom sommeren, men det skulle altså bli i slutten av august før jeg laget det selv. Det er latterlig enkelt og utrolig godt - dessuten er det ikke ulovlig å spise is selvom det snart er høst - så hvorfor ikke sette igang med det samme? Jeg kjøpte kun treispinner i en hobbyforretning (Seglem Gave og Interiør) og plastkoppene i en dagligvarebutikk. Dessuten laget jeg en stor porsjon, klok av skade, jeg har tross alt tre gutter boende hjemme. 



Dette trenger du
Basen:
1 stor boks tyrkisk yoghurt (1000 gram)
1 boks kokosmelk

Smakstilsetninger:
ca 150 gram bringebær
2 toppede spiseskjeer kakao uten sukker
2 modne bananer
Vaniljesukker

Eller bruk det du vil, som jordbær, blåbær, eventuelt syltetøy derosm du ikke får tak i bær, sjokoladebiter, hjemmelaget granola.

Noe søtt - jeg brukte sukrinmelis og sukrin gold. Her kan du selvsagt velge sukker, honning, kokosblomstsukker eller lignende.

Topping:
Kokosflak
Kakao uten sukker
Skivede mandler

Slik gjør du
Pisk sammen tyrkisk yoghurt og kokosmelk. Dette danner basen for isen. Del i ca tre like store deler og bland inn lett moste bringebær i den ene delen, pisk inn kakao og søtt i den andre delen og mos inn bananene i den siste delen. Alle de tre delene smakes til med litt søtt. Husk at det er forskjell på smak for hver av oss og de ulike råvarer. Noen bananer er søtere enn andre og trenger ikke fullt så mye sukker, og noen synes det er bedre å ikke ha så søt smak på isen. Det er mye bedre å smake seg litt frem istedet for å ta for mye sukker. Hell iskrembasen i koppene og sett i ispinnene. La de stå til de er helt stivnet. Ta de ut av fryseren og dersom du skal spise med en gang, lar du det renne litt varmt vann over koppene, slik at isen løsner fra formen. Isen må også smelte litt for at strøsselet skal henge på. Dypp i kakao, hakkede kokosflak og hakkede mandler. 

Dette er is man etter mitt skjønn kan spise med rimelig god samvittighet helt vanlige hverdager. Jeg brukte sukrin som søtning, ellers er det omtrent samme næringsinnhold som en skål med yoghurt med litt bær og nøtter. Oppskriften rekker til ca 12 ispinner. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.