onsdag 22. april 2015

Plukk maten din sjæl - ramsløkpesto

En snill og meget omtenksom sjel hadde vært innom med to store poser nyplukket ramsløk i helgen. Du vet hvem du er, jeg vet hvem du er (etter litt detektivvirksomhet....) og tusen millioner takk!

Egentlig bor jeg midt i ramsløkland, og nå er det sesong. Så om du vet om noen steder, er det på tide å legge ettermiddagsturen dit. Eller - du kan tipse meg. For jeg har ennå - etter snart 16 vårsesonger på denne kanten av landet - ikke kommet over noe godt ramsløksted. Om jeg forsøker å lirke ut av de jeg kjenner som potensielt sett er ramsløkplukkere, er det påfallende hvor raskt samtaleemnet skifter.


Uansett, her er oppskrift på ramsløkpesto, noe som er supergodt å lage dersom du har et hemmelig sted du kan tømme for den deilige planten. Av to store brødposer fikk jeg et lite syltetøyglass med pesto, så her har du behov for masse masse.






Dette trenger du
Ramsløk
God olivenolje
Maldonsalt

Slik gjør du
Dersom bladene må vaskes, er det viktig å tørke dem skikkelig. Vann forringer holdbarheten, så det aller beste er å høste blader som er så fine at de ikke trenger å bli vasket. Ha litt olje i en foodprocessor og start maskinen. Tilsett blader av ramsløk litt etter litt. Målet er ikke å få en helt fin puré, men med litt tekstur av blader. Ha i litt salt mot slutten. Ha puréen over på helt rene glass. Dersom de holder "hermetisk" renslig kvalitet, kan ramsløkpuré oppbevares i opptil ett år. Når glasset er åpnet, må det oppbevares i kjøleskap. Ramsløk er godt å ha som tilbehør til både kjøtt og fisk, i bakst eller bare smurt utover nybakt brød.

2 kommentarer:

  1. Haha, jeg har i hagen min... :)
    Jeg sådde for to år siden og nå har den funnet det for godt å spire. Har du ikke et skyggefullt sted i hagen, så kan du prøve det samme?
    Ha en fin dag!
    Anne-Lise

    SvarSlett
  2. Fant et sted, men de var ikke så rene, jeg vasket de godt og tørket de med hårføneren, det gikk greit :-) Oppskriften jeg fant sto det at man skulle ha litt olje på toppen, som en forsegling, og det lønte seg å gjøre det en gang i mellom, for da holder den lenger...

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.