torsdag 9. oktober 2014

Rocky road brownie

Rocky road er opprinnelig en konfekt laget av sjokolade som inneholder biter av nøtter og mini-marshmallows. Dette er en brownie med rocky road-topping, det vil si et godt lag av ekstra masse godsaker på toppen av en brownie. Her må ingen være redde for kalorier, det er plenty av dem i denne søtsaken. Men what the heck, det er jo høstferie. Hvertfall på vår kant av landet. Om du trenger en annen unnskyldning, kan du alltids skylde på at det snart er helg. Eller at den første snøen har falt i fjellet. 

Forøvrig; dette er en kake helt etter min smak;. den smaker godt, tar ikke lang tid å lage, den har et rustikt utseende og den gjør deg umiddelbart til det mest populære mennesket i mils omkrets blant dem du serverer den til. Hva mer kan man ønske seg? 


Utgangspunktet er den enkleste brownie'n jeg kjenner til - som etter å ha blitt nøye utprøvd også har fått status som den beste. Den er rask å lage, billig og kun med helt ordinære ingredienser. Oppskriften har jeg fått av en høyt respektert kakeekspert i familien - som etter å ha servert denne kaken til guttene mine fikk tilnavnet "hu som lage den græla goe kagen". Jeg har latt meg imponere av langt mer fascinerende kunstverk fra henne tidligere, men må si meg enig i at denne smaker bedre enn innsatsen skulle tilsi. 

Dette er røre som passer i en langpanne. Jeg har flere ganger servert den som små og søte munnfuller som dessert etter smårettbord eller cocktailparty. Da skjærer jeg små stykker av kaken og pynter eventuelt med melisdryss. Perfekt når man skal stå og spise samtidig. Men denne gangen skal den altså få et helt selvstendig topplokk, noe som gjør at kaken går fra å være en helt alminnelig, men veldig god sjokoladekake til å bli en ualminnelig smaks- (og kalori)bombe som skaper både fest og salutt i munnen.

Dette trenger du
7,5 dl sukker
5 egg
4 ts vaniljesukker
1 1/4 ts salt
10 strøkne matskjeer bakekakao
3,75 dl hvetemel
375 gram smør

Glasur:
2 plater Dronningsjokolade
Fløte (nok til at glasuren blir rennende)

Pynt:
75 gram macademianøtter, salte (kan eventuelt bruke peanøtter eller en miks av peanøtter og macademianøtter)
Melkesjokolade
Marshmallow, gjerne mini-utgaven

Kaken uten rocky road. 
Slik gjør du
Bland egg og sukker. Tilsett salt, kakao, vaniljesukker og mel. Smelt smøret og rør dette inn i røren. Stekes i langpanne kledd med bakepapir i omtrent 30 minutter på 200 grader. Sjekk om kaken er ferdig med en kniv. Den blir seig, så pass på at den ikke stekes for lenge.

Lag glasuren ved å smelte sjokoladen i kremfløten på svak varme. Rør godt sammen til en glatt masse og la den avkjøle noe. Smør glasuren over kaken, men spar litt. Hakk macademianøttene, marsmallowsen og sjokoladen og strø det raust over glasuren. Lag striper av den siste delen av glasuren over herligheten tilslutt. 

TIPS: Jeg har sett oppskrifter hvor kaken skal inn i ovnen igjen noen minutter etter at den har fått sjokolade og marsmallows på toppen, slik at dette smelter, og jeg har sett oppskrifter der pynten blandes direkte inn i glasuren. Prøv gjerne dette også!

ADVARSEL: Ved for stort inntak, kan man bli mett og dorsk.

HER finnes oppskriften med mindre røre, som passer i en liten form. Tilpass eventuelt glasurmengden og pynten til en mindre kake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.