fredag 5. september 2014

Hjemmelaget tomatsuppe

Idag har jeg hatt besøk av både journalist og fotograf på kjøkkenet mitt. Spennende greier, gleder meg til det kommer på trykk i en avis om en stund. Jeg fikk i oppdrag å gjøre istand et enkelt middagsmåltid, noe som på en måte representerte meg. Nå er det ikke sånn at jeg i tide og utide serverer tomatsuppe, men jeg føler at det på mange måter er en fin representant for hjemmelagde måltider - og ideen rundt det å ha bestemt seg for å kun servere hjemmelaget mat til familien. 

Tomatsuppe kan varieres, se tips i bunnen av innlegget. Det er enkelt å lage i store porsjoner for fryseren og senere måltider, man kan la være å tilsette kraft/buljong, og dermed får et greit utgangspunkt for kjøttsauser til pasta, pizzasauser osv. En base av tomater er på et vis alle hjemmelagde måltiders mor, for å si det litt pompøst. Men såpass kan det sies en vakker septembersolskinnsfredag!

På samme måte er Toro tomatsuppe selve ferdigmatens hovedsymbol. Nevn en ferdigrett som lages med saks, jeg tror de flestes tanker går i retning av det røde pulveret til Toro. Eller kanskje jeg tar feil?


Dette trenger du
1 gul løk
2-3 fedd hvitløk
Olje til steking
1 håndfull soltørkede tomater
2 bokser hermetiske tomater, gjerne av ekstra god kvalitet
2 spiseskjeer tomatpuré
Ca 1 liter grønnsaks- eller kyllingkraft eller -buljong
Salt og pepper
Honning
Fersk timian

Eventuelt:
Noen tomater
Noen spiseskjeer hakkede soltørkede tomater
Fløte eller crème fraiche

Slik gjør du
Hakk løk og knus og hakk hvitløksfeddene. Surr det i en stor gryte i litt olje til det er mykt, omtrent 10 minutter. Tilsett de hermetiske tomatene og pureen, eventuelt også ferske tomater eller soltørkede tomater. La det få et oppkok og sett deretter gryten på svak varme. Tomatsausen kan få godgjøre seg så lenge du har tid, jo lenger tid på komfyren desto mer smak i suppen. Ha i ferske urter og kjør tomatsausen glatt med en stavmikser. Ha i kraft/buljong og kok opp. Smak til med salt og pepper, og eventuelt honning. Det er stor forskjell på tomatene, avhengig av sesong og hvor de kommer fra. Smak derfor til med honningen tilslutt. Om det blir for søtt, kan alt balanseres med litt balsamicoeddik.

Som sagt er dette et genialt utgangspunkt dersom man vil ha en enkel suppe. Den kan serveres med kikerter, makaroni, brødkrutonger, litt parmesan, egg, pølsebiter, chorizo, ulike urter, chili, stekte baconskiver, andre kryddervariasjoner osv. Vær fantasifull og grenseløs, det er så utrolig mye mer morsomt på kjøkkenet da! 

Lurer du på hvordan du enkelt kan koke kraft? Ta gjerne en titt HER.

Idag serverte jeg ciabatta til, for eksempel disse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.