tirsdag 25. mars 2014

Sukkerfrie vafler

Det er den store vaffeldagen idag, og jeg hiver meg på bølgen av vaffeloppskrifter som kommer til å overstrømme nettet.

At jeg ikke har tenkt på det tidligere! Det går fint an å lage vafler helt uten sukker - også uten bruk av en av de mer eller mindre sunne sukkererstatningene som finnes på markedet. Det går ikke bare fint, det smaker veldig godt. Som regel har man syltetøy, rørte bær eller annet på vaflene, og da trenger man strengt tatt ikke sukker i vaflene i tillegg.


Denne oppskriften kommer fra en hyggelig og delevillig hyttenabo. Hun pleier å låne meg både vaffeljern og hjelp på kjøkkenet. Vannet i oppskriften gjør vaflene sprø.

Tips! Om du trenger å tømme kjøleskapet for rester av kremfløte, crème fraiche, rømme, yoghurt naturell eller lignende, kan dette selvsagt tilsettes. Isåfall justerer man melmengden til passende konsistens.

Dette trenger du
3 egg
7 dl mel
1/2 dl vann
5 dl melk
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
3 ts kardemomme
100 gram smør


Slik gjør du
Visp eggene sammen i en bakebolle og bland sammen mel, bakepulver, vaniljesukker og kardemomme i et desilitermål. Tilsett vekselvis vått og tørt under grundig røring. Bland tilslutt inn smeltet smør. La røren svelle i omtrent 30 minutter og stek vafler slik du pleier.

3 kommentarer:

  1. SÅ du hadde kommentar på Osloinchanel. Det er min kones blogg, så det hender at jeg er å titter litt. Må bare si at du har en fantastisk blogg. Tittet akkurat gjennom den og ser at jeg kommer til å hente mye inspirasjon fra den. Ha en fin helg.
    Thorleif

    SvarSlett
  2. SÅ du hadde kommentar på Osloinchanel. Det er min kones blogg, så det hender at jeg er å titter litt. Må bare si at du har en fantastisk blogg. Tittet akkurat gjennom den og ser at jeg kommer til å hente mye inspirasjon fra den. Ha en fin helg.
    Thorleif

    SvarSlett
  3. Tusen takk, Thorleif! Veldig hyggelig å høre! (Har også nettopp oppdaget OsloinChanel og kommer til å følge med der.) God helg til dere også!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.