mandag 21. mai 2012

Kjøttboller 2.0

Da jeg fant ut at kjøttboller kunne stekes i ovnen, ble de små smaksbombene plutselig enkle å lage. På veien fra stekepannen til ovnen endret altså kjøttbollene status; fra å være en populær, men ganske tidkrevende rett å lage, ble det både godt og enkelt. I tillegg til at kjøttbollene kan brukes til alt - middag, et par stykker til kvelds, en liten neve til lunsj sammen med salaten, som fingermat, som en egen rett på tapasbordet - kan kjøttboller varieres i det uendelige smaksmessig - etter både geografiske og andre kriterier. Disse ble til etter innfallsmetoden, med er de jeg ofte faller tilbake på. Både fordi de smaker godt, fordi de inneholder ingredienser jeg som regel har og fordi smakstilsetningene fint lar seg kombinere med vilkjøtt - noe vi ofte har tilgjengelig. Da blander jeg halvt om halvt med vilt og okse.


Oppskriften er enkel å gange opp, dersom man skal lage større mengder. De egner seg også godt for nedfrysing i porsjonspakninger.

Dette trenger du
500 gram kjøttdeig, eller halvt om halvt med okse og vilt
1 egg
2 spiseskjeer tomatpuré
1 dl loff/brødkrumme
1-2 fedd hvitløk
2-3 stilker persille/bladpersille
ca 50 gram finrevet parmesan
ca 25 gram pinjekjerner
Frisk timian og/eller rosmarin
1 ts salt
1 ts pepper
Paprikakrydder


Slik gjør du
Hakk alle smakstilsetningene, eller hakk det i en urtehakker eller kjøkkenmaskin med kniver. Ikke kjør det helt glatt, men la det gjerne være litt struktur, spesielt på pinjekjernene. Bland salt i kjøttdeigen. Tilsett egg tomatpuré, finrevet parmesan og brødkrumme i en stor bolle og bland det med kjøttdeigen med hendene eller la en eltemaskin gjøre jobben. Tilsett smakstilsetningene og bland godt. Form små kjøttboller med rene hender og legg på stekebrett kledt med bakepapir. Stek først en kjøttbolle for å se om det er nok smak. Tilsett eventuelt mer krydder. Stek i ovn på 190 grader i ca 10-15 minutter.

11 kommentarer:

  1. Disse så fantastiske ut. Så lurt å steke i ovnen. Da blir det jo så mye enklere. Dette skal prøve ut.

    SvarSlett
  2. Åh - det har jeg aldri tenkt på. Så lurt - takk for tips!
    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  3. Kjempesmart. Dette må jeg prøve

    SvarSlett
  4. Hvor dum kan man bli, kjøttboller har vært stekt i ovnen i ihvertfall 30 år. Jeg er født i 1960

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor dumme kan innlegg bli? Har du ikke noe å bidra med, så dropp det. Til oppskriften: Jeg har i litt soyasaus, inspirert av Albondigas (Spanske kjøttboller, tapas). Gir en fin snert. Fin blogg!

      Slett
    2. How rude can you be. If all you have to say is to call someone stupid, don't say anything.

      Slett
  5. Hei søte deg - *jeg* har ikke stekt kjøttboller i ovnen i 30 år, og har heller ikke skrevet at jeg fant det på helt av meg selv. :-) Jeg synes bare det gjorde hele stekeprosessen mye enklere da jeg hørte om det første gang.

    SvarSlett
  6. Elisabeth Lysebo17. juni 2012 kl. 22:22

    Selv for en "gammel" husmor av 1945-modell, var dette innovativt og herlig lettvint! Klart fremgangsmåten ikke er nyoppfunnet - men kanskje gått i glemmeboken for noen? Kanskje lurt å arbeide inn saltet i kjøttdeigen før det andre tilsettes - da blir bollene mindre "korte" i konsistensen. Uansett: dette ga et festlig og velsmakende tilskudd til dagens søndagslunsj med inviterte gjester - sammen med andre gode ting på bordet - og ikke minst vår "lokale" hvitvin. Zenatos Don Pedro (Dag Erik Pedersen)som nettopp er lansert! Takk skal du ha!
    Vennlig hilsen Elisabeth Lysebo, Larvik

    SvarSlett
  7. Tusen takk for hyggelig kommentar, Elisabeth. Og takk for tips om saltet - det skal jeg rett og slett skrive inn i oppskriften. :-)

    SvarSlett
  8. Disse fungerer svært godt uten loff/brød i :) Og blir da naturlig glutenfrie - og supergode!

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.