tirsdag 24. desember 2013

Hjemmelaget rødkål

Jul, det er jul!

Her har kakebakst blitt nedprioritert til fordel for sild, viltpaté og hjemmelaget rødkål. Ambisjonsnivået har vært behagelig, og det er bare noen timer igjen til huset er fullt av gjester og det står ribbe på bordet. Jeg har laget rødkål, noe jeg er vant til hjemmefra. Pappa lager alltid rødkål, gjerne noen dager før julaften, og jeg elsker lukten av det fargesterke tilbehøret. Jeg blandet et par oppskrifter, samt at jeg hadde min fars tips i bakhodet da jeg gikk igang, og her er hva jeg gjorde.


Dette trenger du
2 epler
2 røde løk
1,5 mellomstore rødkål
2 ss smør
1,5 ts nellik
1 kanelstang
1 stjerneanis
Salt
Pepper
2 dl solbærsirup
0,75 dl konjakk eller brandy
150 gram tørket fiken
Persille til pynt

Slik gjør du
Surr hakket løk og eple i biter i smør i en stor gryte. Finsnitt rødkålen og ha den i gryten. Tilsett krydder, solbærsirup og konjakk og rør godt. Hakk fiknene og ha det i gryten sammen med det andre. Rør og la det syde til det er ferdig, omtrent 45 minutter.
Lag den gjerne en dag før den skal spises, så får smakene tid til å sette seg.

Kjøkkentjeneste ønsker dere en riktig god jul!

2 kommentarer:

  1. Hei, jeg mener du la ut en grei vaniljesaus en gang, men finner jeg den? Nei. Min skilte seg, enda jeg mente jeg passet på. Huff.

    SvarSlett
  2. Her er vaniljekremen. :-) Lykke til! http://kjoekkentjeneste.blogspot.no/2010/10/himmelsk-vaniljekrem.html

    SvarSlett

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.