søndag 10. februar 2013

Middelhavsinspirert lammegryte

Det er vinter og kaldt. Gryter er skikkelig vintermat, og havner ofte på middagsbordet hos oss. Særlig i helgene og særlig når vi er på hytta. Da kan jeg raskt frese det som skal freses og sette hele gryten inn i ovnen for noen timers godgjøring. Jeg kan gå på ski og maten kan gjøre seg selv. Helt genialt.


Og det er ikke bare genialt, det smaker også godt. På denne tiden av året har vi som regel noe grytekjøtt av lam liggende i fryseren. Om du ikke har det, får man tak i det hos slakteren. Da er det som regel frysevare, siden man ikke slakter lam på denne tiden av året, men det gjør ingenting.

Dette er en franskinspirert gryte som er enkel å lage. Jeg har som regel ingrediensene i hus, og dersom jeg ikke har det, kan jeg variere litt. Bruke hvitvin istedet for rødvin, bruke hvite bønner istedet for kikerter. Eventuelt droppe oliven. Som jeg ofte har skrevet før; skift ut alt med alt - om du vil.

Dette trenger du
1,5 kg lam grytekjøtt med ben, gjerne bog
2 gule løk
3 fedd hvitløk
3 gulrøtter
Olje og smør til steking
ca 3 dl rødvin
1 boks hermetiske tomater
2-3 spiseskjeer soltørkede tomater på olje
1 lite glass sorte oliven uten sten
1 boks kikerter, jeg bruker Go green
Salt og pepper
Frisk timian eller salvie


Slik gjør du
Salte og pepre kjøttstykkene. Brun dem godt på panne i en blanding av smør og solsikkeolje og legg over i en gryte. Skjær skiver av løk og del i to, knus og hakk hvitløk. Stek i samme panne til det har blitt mykt og gyllent. Legg det over kjøttet i gryta. Rens gulrøttene og skjær dem opp på langs og tvers. Ha det sammen med løken over kjøttet. Kok ut pannen med rødvinen slik at alle smakene bevares. Hell over kjøttet sammen med soltørket tomat og hermetiske tomater. Rør forsiktig sammen og tilsett et par spiseskjeer hakket fersk timian eller salvie. Sett gryten i ovnen på omtrent 100 grader. Følg med slik at det ikke står på for mye varme. La gryten stå i ovnen til kjøttet er ferdig, 2-3 timer. Tilsett oliven og vaskede kikerter og smak til med salt og pepper. Serveres med litt ferskt brød, potetmos eller begge deler. Eller bare alene sammen med grønne bønner frest raskt i panne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[kjøkkentjeneste] setter veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, og gjerne resultat av oppskriftene jeg har lagt ut.